Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/25128
Title: Experiencias estéticas y emocionalidad en la convivencia escolar una aproximación pedagógica crítica desde los vínculos intersubjetivos y emociones presentes en los procesos educativos musicales.
Author: Palomino zuluaga, Carlos david
Advisor: Ariza Hernandez, Nohora patricia
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Emociones infantiles
Aprendizaje colaborativo
Música - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Keywords: Emocionalidad
Experiencias
Estéticas
Convivencia
Escolar
Educación
Artística
Musical
Vínculos
Intersubjetivos
Date: 6-Aug-2020
Abstract: This qualitative research approaches the analysis of emotions as intersubjective cultural symbolic systems and their incidence on musical pedagogical processes. Through an educational ethnographic approach, there are conceived the educator and students’ aesthetic experiences as transcendental pedagogical events at the time of establishing intersubjective educational connections in the school coexistence. Hence, from the postulates of Schutz and Maturana, subjectivity implies a collective development of meaning and the acknowledging of the other. The epistemological concept on emotion is approached from the conceptual conjugation of the biology of love stated by Maturana and the emotional intelligence from Gardner. This conceptual approach is developed in the classroom through the radical focus of critical pedagogy, based on authors such as McLaren, Giroux and Freire who propose emancipatory and revolutionary perspectives on education, a paradigm where awareness and reflection about the socio-cultural reality of the learners’ context are established as inherent factors in the school coexistence.
Description: Esta investigación cualitativa aborda el análisis de las emociones como sistemas simbólicos culturales intersubjetivos y su incidencia en los procesos pedagógicos musicales. A través de un acercamiento etnográfico educativo se conciben las experiencias estéticas de educandos y educador como acontecimientos pedagógicos trascendentales al momento de establecer vínculos educativos intersubjetivos en la convivencia escolar, para lo cual, desde los postulados de Schutz y Maturana la subjetividad implica una construcción colectiva de significado y reconocimiento del otro. La concepción epistemológica sobre la emoción es abordada a partir de la conjugación conceptual de la biología del amor de Maturana y la inteligencia emocional de Gardner. Este abordaje conceptual se desarrolla en el aula de clases mediante el enfoque radical de la pedagogía crítica, a partir de autores como McLaren, Giroux y Freire que plantean perspectivas emancipatorias y revolucionarias sobre educación, paradigma donde la concienciación y reflexión sobre la realidad sociocultural del contexto de los educandos se establecen como factores inherentes en la convivencia escolar.
URI: http://hdl.handle.net/11349/25128
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PalominoZuluagaCarlosDavid2020.PDF.pdf2,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.