Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24927
Title: Ava para la conceptualización de circuitos eléctricos a través del abp
Author: Murcia Hurtado, John Jairo
Abril Cuy, Blanca Nieves
Advisor: Pulido Varela, Jhon Alexander
Subjects: Especialización en Educación en Tecnología - Tesis y disertaciones académicas
Circuitos eléctricos - Enseñanza
Tecnología educativa
Constructivismo (Educación)
Métodos de enseñanza
Keywords: AVA
Constructivismo
ABP
Circuitos eléctricos
Date: 27-Jun-2020
Abstract: The importance of link basic physic concepts about electrical circuits and their daily applications, makes necessary the strengthen of science and technology relation through several activities which promote the acquisition of the necessary basic concepts and a higher understanding of the matter. This way students would get into a meaningful learning. The following document proposes a methodology which aim is to enhance the weaknesses about the conceptualization and contextualization of electrical circuits and their daily applications on students contexts. All this was done based on a virtual learning environment (VLE) which uses didactic tools from project based learning approach (BPL), with activities focused on students knowledge acquisition, and with the students as the center of the learning process, and also, with the formation of cooperative teams as a way to promote motivation and engagement through the production of a final outcome.
Description: La preocupación de vincular conceptos básicos de los circuitos eléctricos y la aplicación en situaciones cotidianas lleva a pensar que es necesario propiciar una relación entre tecnología y educación, de tal manera, que el estudiante por medio de diferentes actividades, adquiera y se involucre en los conceptos necesarios, para que los enlace y pueda a partir de esto, volver su aprendizaje significativo. El presente trabajo desarrolla una metodología que busca fortalecer las debilidades que se han evidenciado en la conceptualización de los circuitos eléctricos, y su contextualización en el medio cotidiano. Lo anterior se logra, a partir de un Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA) que utiliza estrategias didácticas del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), con actividades dirigidas a que el estudiante apropie los conceptos, siendo este el actor principal del aprendizaje, por medio de grupos cooperativos, que generan motivación, atractivo y funcionalidad en el desarrollo de un producto final.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24927
Appears in Collections:Especialización en Educación en Tecnología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AbrilCuyBlancaNieves2020.pdfTrabajo de grado887,22 kBAdobe PDFView/Open
AbrilCuyBlancaNieves2020Anexos.zipAnexos3,09 MBUnknownView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.