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Title: Aluvión: El perdón como acto revolucionario
Author: Caro González, Carmen María
Advisor: Gómez, Adrián Edgardo
Subjects: Artes Plásticas y Visuales - Tesis y disertaciones académicas
Conflicto armado - Colombia
Emberas catío - Perdón
Creación literaria, artística, etc
Keywords: Perdón
Relacional
Conflicto
Resguardo Embera Chamí
Date: 13-Dec-2019
Abstract: Is forgiveness a revolutionary act? This project started in March 2018 and it was written during the travels I have made throughout the country, with ideas and experiences fresh. The project intends to investigate several actions, exchanges, and experiences that, from a personal perspective, extend towards collective learning dynamics trough artistic sensitization. My hypothesis state that forgiveness is constituted as a reborn act from traces, cracks, ruins, and pain, which is an autonomous rebuilding of one’s own identity through catharsis, from chaos. Then, Can forgiveness be a revolutionary act due to its liberating, transforming and restructuring features? The installation is made of 62 soil tiles like the soil I brought from the serranía after every trip. Every tile has an I am statement from every participant that reveals only with rainwater or with the participation of the public, these tiles are accompanied by testimonies gathered in this 2 years of research, engraved by hand in the soil. is an interactive, autonomous revelation like the act of forgiving. This research was executed thanks to and with the inhabitants and ex-soldiers of FARC in the SER Space for education and reintegration Urías Rondón in La Macarena, Meta, together with indigenous from the Embera Chamí town hall and with the colleagues with whom I have worked in the field.
Description: ¿Puede el perdón ser un acto revolucionario? El proceso de investigación para esta instalación ha sido ejecutado gracias a y con la población de excombatientes FARC del ETCR Urías Rondón en La Macarena, Meta, en fusión con personas del Resguardo Embera Chamí y con todos los compañeros que han viajado junto a mí. La instalación requiere de la activación y recorrido voluntario del público, voluntario como el acto de perdonar; perdonar es autodefinirse por encima del dolor. La pieza se compone de un recorrido rizomático de suelo rojo –como el que he traído en mis botas y cabello durante cada viaje– en el que se encuentran los testimonios recopilados en 2 años de investigación, acompañados de afirmaciones de todos los involucrados (yo soy…). Las afirmaciones sólo pueden ser reveladas al aplicar agua, con la lluvia o en un acto de limpieza y de descubrimiento del espectador. Como corolario queda además una experiencia metodológicamente aplicable a otros contextos para utilizar el perdón, desde la experiencia estética, como un agente transformador. Las variables son infinitas y así mismo las posibilidades. Este recorrido es apenas el comienzo de resistencias más grandes, esta es la primera creciente de un gran aluvión.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24843
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