Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24452
Title: Representaciones externas de estudiantes de grado noveno sobre el fenómeno de ansiedad
Author: Martínez Saavedra, Cindy Johanna
Advisor: Bustos Velazco, Edier Hernán
Subjects: Maestría en educación - Tesis y disertaciones académicas
Ansiedad
Keywords: Representaciones
Ansiedad
Date: 15-May-2020
Abstract: The present work of degree is the result of an investigation developed with students. of the ninth grade of the RR Oblatas al Divino Amor school, whose objective was to identify and categorize the external representations (pictorial and symbolic) that students have about anxiety To account for this, the work proposal is framed within the interpretive paradigm of The qualitative approach, through the development and implementation of three activities (questionnaire, mind map and gallery of my heart) that were previously validated by experts. the the results were systematized and analyzed with the help of qualitative analysis software MAXQDA® and established categories that emerged from the literature review. Accordingly, the external representations that students have about anxiety are located. in four categories; three established categories: meaning, causes and symptoms and one category emerging called stress-anxiety relationship. Science education is expected to become more dynamic through the execution of the work. based on the representations students have about phenomena natural, since they can be changed, transformed or manipulated according to the interests or the environment, but which in turn contributes to decision-making.
Description: El presente trabajo de grado es el resultado de una investigación que se desarrolló con estudiantes de noveno grado del colegio RR Oblatas al Divino Amor, cuyo objetivo fue identificar y categorizar las representaciones externas (pictóricas y simbólicas) que tienen los estudiantes sobre la ansiedad. Para dar cuenta de esto, la propuesta de trabajo se enmarco en el paradigma interpretativo desde el enfoque cualitativo, mediante el desarrollo e implementación de tres actividades (cuestionario, mapa mental y galería mi corazón) que previamente fueron validadas por expertos. Los resultados se sistematizaron y analizaron con ayuda del software de análisis cualitativo MAXQDA® y de las categorías establecidas que surgieron de la revisión de la literatura. Acorde a esto las representaciones externas que tienen los estudiantes sobre la ansiedad se ubican en cuatro categorías; tres categorías establecidas: significado, causas y síntomas y una categoría emergente denominada relación estrés – ansiedad. Se espera que por medio de la ejecución del trabajo se dinamice la enseñanza de las ciencias teniendo como base las representaciones que tienen los estudiantes sobre los fenómenos naturales, ya que estas pueden ser cambiadas, transformadas o manipuladas de acuerdo con los intereses o el medio, pero que a su vez contribuya a la toma de decisiones.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24452
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MartinezSaavedraCindyJohanna2020.PDF.pdf4,84 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons