Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24451
Title: La escuela un escenario de resistencia territorial : caso institución educativa rural Mochuelo Alto
Author: Gómez Tocarruncho, Francy Yulieth
Advisor: Bustos Velazco, Edier Hernán
Subjects: Maestría en educación - Tesis y disertaciones académicas
Educación rural - Bogotá (Colombia)
Sociología de la educación - Bogotá (Colombia)
Keywords: Territorio
Educación
Escuela rural
Reterritorialización
Resistencia
Date: 23-Jan-2020
Abstract: This inquiry consist in a bet for understand, analyze, think and characterize the relationships between the rural institution Mochuelo Alto Centro Educativo Distrital and the territory called Vereda Mochuelo Alto, from the position of knowledge and place situated, with qualitative methodology that includes Investigación Acción, Inteligencia Territorial and Territorii as accomplices in a interdisciplinary process. So, in that way, it was possible to count with several views of the territory, this allowed recognizing the territorialities which integrate it and think about the rural educational institution as a possible resistance territory, with political, social, cultural and educational characteristics of resistance. Against the school and its particular characteristics are the environmental conditions from the sector, as it is the persistent expansion of the urban area above the periurban area. Mochuelo Alto is located in the periurban area with its traditions, customs and rural ways of life.
Description: La presente investigación es una apuesta por comprender, analizar, reflexionar y caracterizar las relaciones que se establecen entre la institución rural Mochuelo Alto Centro Educativo Distrital1 y el territorio llamado Vereda Mochuelo Alto, desde la postura del conocimiento y el lugar situados, con metodología cualitativa que suma Investigación Acción, Inteligencia Territorial y Territorii como cómplices en un proceso interdisciplinar. De esta manera, fue posible contar con distintas miradas del territorio, lo que permitió reconocer las territorialidades que lo integran y pensar en la institución educativa rural como un posible territorio de resistencia, con características políticas, culturales, sociales y educativas de reterritorialización. Frente a la escuela y sus características particulares, se encuentran las condiciones ambientales del sector, así como la expansión persistente del área urbana sobre la franja periurbana. En esta última se ubica la Vereda Mochuelo Alto, con sus tradiciones, costumbres y formas de vida rural.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24451
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GomezTocarrunchoFrancyYulieth2020.pdfTesis de maestría5,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.