Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24449
Title: Representaciones externas de estudiantes del grado tercero sobre los cambios de estado de la materia
Author: Gordillo Rojas, Mary Berenice
Advisor: Bustos Velazco, Edier Hernán
Subjects: Maestría en educación - Tesis y disertaciones académicas
Cambios de estado en la materia
Ciencias naturales - Enseñanza
Investigación científica
Teoría del conocimiento
Keywords: Representaciones externas
Conocimiento cotidiano
Conocimiento científico escolar
Date: 8-Jun-2020
Abstract: The use of representations in the teaching process – learning in the natural sciences allows to identify through different types of representation (words, images, symbols) the conceptions that are held about a certain phenomenon. This research shows the results of external representations prepared by third-grade students on changes state of matter. This study was developed under the qualitative and interpretive paradigm by designing, validating and implementing three activities (inquiry questionnaire, deepening questionnaire and mind map). The results were systematized and analyzed with the help of ATLAS. Ti qualitative analysis software and Excel quantitative software. Representations prepared by students of textual, graphic and oral type were obtained from the established categories: everyday knowledge, school scientific knowledge and an emerging category called representations of water uses; these categories were determined by the researcher taking as a reference the review of the literature.
Description: El uso de las representaciones en el proceso enseñanza – aprendizaje en las ciencias naturales permite identificar por medio diferentes tipos de representación (palabras, imágenes, símbolos) las concepciones que se tienen sobre determinado fenómeno. En la presente investigación se muestran los resultados sobre las representaciones externas elaboradas por estudiantes de grado tercero sobre los cambios de estado de la materia. Este estudio se desarrolló bajo el enfoque cualitativo y paradigma interpretativo mediante el diseño, validación e implementación de tres actividades (cuestionario de indagación, cuestionario de profundización y mapa mental). Los resultados fueron sistematizados y analizados con ayuda del software de análisis cualitativo ATLAS. Ti y software cuantitativo Excel. Se obtuvieron representaciones elaboradas por los estudiantes de tipo textual, gráfico y oral a partir de las categorías establecidas: conocimiento cotidiano, conocimiento científico escolar y una categoría emergente denominada representaciones de los usos del agua; estas categorías fueron determinadas por la investigadora tomando como referente la revisión de la literatura.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24449
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GordilloRojasMaryBerenice2020.PDF.pdf6,62 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.