Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24448
Title: Estrés escolar : representaciones externas de estudiantes de grado sexto
Author: González Toloza, Milton Andrés
Advisor: Bustos Velazco, Edier Hernán
Subjects: Maestría en educación - Tesis y disertaciones académicas
Estrés escolar
Keywords: Representaciones externas
Estrés escolar
Categorías de análisis
Date: 21-May-2020
Abstract: The following thesis was the result of research developed with students of sixth grade of Gimnasio la alameda school from Soacha municipality, whose objective was identify external representations that students have on school stress, from an qualitative-interpretive methodological process. The qualitative-interpretive methodological process developed in 9 phases, including four activities designed, validated and subsequently implemented in the classroom, the purpose of which was to characterize external representations from students. The information obtained was organized and systematized in a word processing software and analyzed in MAXQDA 2020 ® based on three categories of analysis nominated from the theoretical investigation. The analysis of the results allowed us to identify the external symbolic and pictorial representations based on causes, effects and confrontation, as categories that make up the meaning given to school stress by sixth grade students.
Description: El presente trabajo de grado es el resultado de una investigación desarrollada con estudiantes de grado sexto del colegio Gimnasio la Alameda del municipio de Soacha, cuyo objetivo fue identificar las representaciones externas que tienen los estudiantes sobre el estrés escolar, a partir de un proceso metodológico cualitativo de corte interpretativo. El proceso metodológico cualitativo-interpretativo se desarrolló en 9 fases donde se incluyen cuatro actividades que fueron diseñadas validadas y posteriormente implementadas en el aula y cuya finalidad fue caracterizar las representaciones externas de los estudiantes. Los datos obtenidos fueron organizados y sistematizados en software de procesamiento de textos y analizados en MAXQDA 2020 ® con base en 3 categorías de análisis nominadas a partir de la indagación teórica. El análisis de los resultados permitió identificar las representaciones externas simbólicas y pictóricas a partir de las causas, los efectos y el afrontamiento como las categorías que conforman el sentido que se da al estrés escolar por los estudiantes de grado sexto.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24448
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GonzalezTolozaMiltonAndres2020.pdf2,5 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons