Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24393
Title: Travesías literarias : un viaje propuesto para la formación de lectores con estudiantes de ciclo IV
Author: Becerra Camargo, Ángela Fabiola
Advisor: Rodríguez Rodríguez, Humberto Alexis
Subjects: Maestría en pedagogía de la lengua materna - Tesis y disertaciones académicas
Literatura - Enseñanza - Bogotá (Colombia)
Métodos de enseñanza
Keywords: Experiencia
Travesía
Literatura
Practicas pedagógicas
Date: 16-Apr-2020
Abstract: This investigation is the product of a teaching reflection in relation to the transition from the teaching of literature to literary education proposed by Colomer (1991) and the challenge that this implies in current contexts. A recurring feature in these contexts is that students, especially teenagers between the ages of 13 and 17, do not have a close relationship with literature due precisely to conventional pedagogical practices, which makes it clear that teaching literature needs a change and this can be directed towards literary education. For this reason, the purpose of this work is to present a methodological strategy called Literary Journey, that fosters transformations within the classroom creating new and meaningful relationships between the reader and literary works.
Description: La presente investigación es el producto de una reflexión docente en relación con el paso de la enseñanza de la literatura a la educación literaria planteada por Colomer (1991) y el reto que esta implica en contextos actuales. Una característica recurrente en dichos contextos es que los estudiantes, sobre todo los jóvenes entre los 13 y 17 años no tienen un vínculo estrecho con la literatura, debido justamente a prácticas pedagógicas convencionales, lo cual hace evidente que la enseñanza de la literatura necesita un cambio y éste puede ir encaminado hacia la educación literaria. Razón por la cual el propósito de esta pesquisa es presentar una estrategia metodológica llamada Travesías Literarias, que propicie transformaciones dentro del aula al propiciar la construcción de relaciones nuevas y significativas entre el lector y las obras literarias.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24393
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BecerraCamargoÁngelaFabiola2020.pdf3,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.