Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24391
Title: Los talleres de dramaturgia como resignificación de la escritura creativa en la escuela
Author: Galán Gómez, Jenny Pilar
Advisor: Rodríguez, Humberto Alexis
Subjects: Maestría en pedagogía de la lengua materna - Tesis y disertaciones académicas
Escritura
Dramaturgia - Talleres, seminarios, etc.
Keywords: Creatividad
Escritura creativa
Talleres de dramaturgia
Lenguaje
Date: 16-Apr-2020
Abstract: With the purpose of contributing to the development of the imagination in the dramatic writing, an intervention’s proposal is formed, it had as goal to promote the creative writing of dramatic texts in an eleventh grade students group of a public school of Bogota. In a certain way, the present document shows the progress of action investigation based on the interpretative paradigm and the qualitative approach that contributed to the improvement of the educational practices in the field of literary pedagogy. Those are part of three stages of intervention, by means of which the students reached to create an own voice, they became aware of their reality and they gave it meaning based on the development of the sensory perception, the creativity and the ability to create collectively. Finally, the present investigation contributed to the pedagogy of the language as long as it was used for the production of the aesthetic texts, which modified the established order of the words through varied language.
Description: Con el fin de contribuir al desarrollo de la imaginación en la escritura de textos teatrales, se construye una propuesta de intervención que tuvo como propósito promover la escritura creativa de textos dramáticos en un grupo de estudiantes del grado once de un colegio público de Bogotá. De esta manera, este documento presenta el desarrollo de una investigación acción, basada en el paradigma interpretativo y el enfoque cualitativo, que aportó al mejoramiento de las prácticas educativas en el campo de la pedagogía literaria a través de la implementación de nueve talleres de escritura creativa, por medio de los cuales los estudiantes lograron construir una voz propia, tomaron conciencia de su realidad y la dotaron de sentido y resignificación a partir del desarrollo de la sensopercepción, la creatividad y la capacidad de creación de forma colectiva. Finalmente, la presente investigación aportó a la pedagogía de la lengua, en tanto se hizo uso de ella para la producción de textos estéticos, los cuales alteraron el orden establecido de las palabras mediante diversos lenguajes.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24391
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GalánGómezJennyPilar2020.pdf8,96 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons