Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24387
Title: La Pedagogía crítica y el movimiento pedagógico colombiano. Años 1982 a 2017
Author: Tobón Vera, Diana Katherine
Advisor: Jiménez Becerra, Absalón
Subjects: Maestría en educación - Tesis y disertaciones académicas
Pedagogía crítica - Colombia - 1982-2017
Sociología de la educación - Colombia - 1982-2017
Keywords: Pedagogía crítica
Sujeto
Maestro
Educación
Escuela
Date: 19-Jun-2020
Abstract: Above all, it is investigated what are the contributions of Paulo Freire in critical pedagogy and its impact in Colombia, both conceptually and culturally and politically; It is intended that teachers know these contributions so that they develop a posture and critical thinking, compared to what they develop both inside and outside the classroom, and in which way the student receives, learns and reflects on the problems of their environment and the society. It also seeks to know the history and approaches of the pedagogical movement and how it influenced Colombia, in terms of its relationship, its incidence and its role, both in the union and in the school sphere, so that teachers who They do not know the history of the Colombian teachers, understand the struggles that have been carried out in defense of public education and the dignity of the teaching profession. The question arises: How does critical pedagogy contribute conceptually and theoretically to pedagogical practices at school? Consequently, with the above it is asked: ¿What have been the epistemological and conceptual bases of Colombian critical pedagogy? ¿What has been the evolution of the pedagogical movement in Colombia and its relationship with critical pedagogy? ¿What discourses have passed through Colombian critical pedagogy in schools? And what has been the impact of critical pedagogy in Colombian public schools?
Description: Se investiga cuáles son los aportes de Paulo Freire en la pedagogía crítica y su incidencia en Colombia, tanto en lo conceptual como en lo cultural y político; se pretende que los maestros conozcan estos aportes para que desarrollen una postura y un pensamiento crítico, frente a lo que desarrollan tanto dentro como fuera del aula, y de qué manera el estudiante recibe, aprende y reflexiona frente a las problemáticas de su entorno y de la sociedad. Busca, además, conocer la historia y los planteamientos del movimiento pedagógico y cómo este influyó en Colombia, en cuanto a su relación, su incidencia y su papel, tanto en el ámbito sindical como en lo escolar, con el fin de que los maestros que no conocen la historia del magisterio colombiano comprendan las luchas que se han realizado en defensa de la educación pública y la dignificación de la profesión docente. Se plantea la pregunta: ¿Cómo la pedagogía crítica aporta conceptual y teóricamente las prácticas pedagógicas en la escuela? En consecuencia, con lo anterior se pregunta: ¿Cuáles han sido las bases epistemológicas y conceptuales de la pedagogía crítica colombiana? ¿Cuál ha sido el devenir del movimiento pedagógico en Colombia y su relación con la pedagogía crítica? ¿Qué discursos han atravesado la pedagogía crítica colombiana en la escuela?, y ¿cuál ha sido la incidencia de la pedagogía crítica en la escuela pública colombiana?
URI: http://hdl.handle.net/11349/24387
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TobónVeraDianaKatherine2020.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open
TobónVeraDianaKatherine2020Cédula.pdf249,31 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.