Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24385
Title: Lo intercultural en la poética de César Vallejo para la formación del pensamiento crítico
Author: Arévalo Ávila, Sandra Patricia
Advisor: Guzmán Munar, Margoth
Subjects: Maestría en educación - Tesis y disertaciones académicas
Interculturalidad
Vallejo Mendoza, César Abraham, 1892-1938 - Crítica e interpretación
Keywords: Interculturalidad
Poética
Pensamiento crítico
Literatura
César Vallejo
Date: 26-Jun-2020
Abstract: This work arose from the need to build processes of recognition of others from the approach of the literary text, from an intercultural point of view to promote the development of critical thinking in ninth grade youth, starting from the analysis of the poetic creation of César Vallejo. The research methodology, within the framework of the master's degree in education, was based on a qualitative approach from the study of the actors in specific situations, through the ethnographic method, the analysis of discourse and their relationships, based on interculturality, critical thinking and poetic creation as categories that founded and mainstreamed the process. Likewise, the investigative experience made possible the construction of the subject from a new ethical and political sensitivity constituted from dialogue, the value of difference and respect for the other to facilitate the formation of a different types of citizenship mediated by analysis, reflection, and criticism.
Description: El presente trabajo surgió de la necesidad de construir procesos de reconocimiento del otro a partir del abordaje del texto literario, desde una mirada intercultural para propiciar el desarrollo del pensamiento crítico en jóvenes de grado noveno, partiendo del análisis de la creación poética de César Vallejo. La metodología de investigación, en el marco de la maestría en educación, se fundamentó en un enfoque cualitativo desde el estudio de los actores en situaciones concretas, mediante el método etnográfico, el análisis del discurso y sus relaciones, a partir de la interculturalidad, el pensamiento crítico y la creación poética como categorías que fundamentaron y transversalizaron el proceso. Asimismo, la experiencia investigativa posibilitó la construcción del sujeto desde una nueva sensibilidad ética y política, constituida a partir del diálogo, el valor de la diferencia y el respeto por el otro para favorecer la formación de un tipo distinto de ciudadanía mediada por el análisis, la reflexión y la crítica.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24385
Appears in Collections:Maestría en Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.