Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24383
Title: Concepciones de puentes y validez entre conocimientos : estudio en profesores del distrito capital
Author: Sánchez Quijano, Yuly Vannesa
Advisor: Molina Andrade, Adela
Subjects: Maestría en educación - Tesis y disertaciones académicas
Formación profesional de maestros de ciencias naturales - Bogotá (Colombia)
Ciencias naturales - Enseñanza - Bogotá (Colombia)
Keywords: Concepciones
Validez
Puentes entre conocimientos
Date: 19-Jun-2020
Abstract: This research arises from the need to recognize, interpret, and characterize DC teachers' conceptions of the relationship between local traditional knowledge (CLT) and school science knowledge (CCE) and the validity of the validity of teachers and professors who confer such knowledge. The methodology presented a mixed approach which included three stages: (a) Exploration stage; (b) Systematization stage and; (c) Stage of analysis and conceptual contributions. A scale such as 330 natural science teachers from the Capital District was applied. In the analysis phase, three perspectives of knowledge validity are recognized: Scientific Vertical (> CCE), Horizontal (CCE = CLT) and Traditional Vertical (> CLT). In relation to the conceptions, the affirmations were grouped, creating convergences and communalities, generating three components that are configured in the analysis as the Exclusionary, Humanist and Sociocultural Conceptions.
Description: Esta investigación surge de la necesidad de reconocer, interpretar y caracterizar las concepciones de los profesores del DC sobre la relación entre los conocimientos locales tradicionales (CLT) y los conocimientos científicos escolares (CCE) y la validez de la validez de los profesores y profesores que confieren a dichos conocimientos. La metodología presentada un enfoque mixto el cual, contempló tres étapas: (a) Etapa de exploración; (b) Etapa de sistematización y; (c) Etapa de análisis y aportes conceptuales. Se aplicó una escala como 330 profesores de ciencias naturales del Distrito Capital. En la fase de análisis se reconoce tres perspectivas de validez de los conocimientos, Vertical Científico (> CCE), Horizontal (CCE = CLT) y Vertical Tradicional (> CLT). En relación a las concepciones se agruparon las afirmaciones creando convergencias y comunalidades generando tres componentes que se configuran en el análisis como las Concepciones Excluyente, Humanista y Sociocultural.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24383
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SánchezQuijanoYulyVannesa2020.pdf5,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.