Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/24370
Title: Estudio de las relaciones establecidas entre la radiación y la materia por los estudiantes de grado quinto de primaria de la Institución Educativa Luis Henríquez
Author: Torres Martinez, Gina Isabel
Advisor: Reyes Roncancio, Jaime Duván
Subjects: Maestría en educación - Tesis y disertaciones académicas
Radiación
Matería
Fotomorfogénesis
Fotoelectricidad
Keywords: Radiación
Materia
Efecto fotoeléctrico
Fotomorfogénesis
Fotografía estenopeica
Date: 29-May-2020
Abstract: This research shows the ideas about the relationships between radiation and matter established by the fifth-grade students of the Luis Henríquez educational institution. For this, three activities called “Challenges” were designed in which the phenomenon that reveals different relationships between radiation and matter was studied. Likewise, for each challenge, an interaction phenomenon between radiation and matter was chosen, with an independent context. On the one hand, the first challenge focuses on the photoelectric effect from the construction of a solar car; while in the second challenge the photomorphogenesis from the cultivation of bean plants was addressed and in the third challenge, the study of the physical-chemical changes of the photographic paper from the construction of a pinhole camera and the taking of photographs was proposed. According to this, the technique used was the content analysis that allowed categorizing the communications made by the students. As a result, in the first challenge the categories relationships of movement, the transformation of energy and source of energy were elucidated; in the second challenge, growth relationships and vital functions; and in the third, relationships on the physical and/or chemical changes of the photographic paper and the nature of the photon.
Description: La presente investigación muestra las ideas sobre las relaciones entre la radiación y la materia establecidas por los estudiantes de quinto grado de la institución educativa Luis Henríquez. Para ello se diseñaron tres actividades denominadas “Retos” en las cuales se estudia el fenómeno que deja en evidencia diferentes relaciones entre la radiación y la materia. Así mismo, para cada reto fue elegido un fenómeno de interacción entre la radiación y la materia diferente, con un contexto independiente. Por un lado, el primer reto se enfoca en el efecto fotoeléctrico a partir de la construcción de un carro solar; mientras en el segundo reto se aborda la fotomorfogénesis a partir del cultivo de plantas de frijol y en el tercer reto, se propone el estudio de los cambios físico-químicos del papel fotográfico a partir de la construcción de una cámara estenopeica y la toma de fotografías con esta. De acuerdo a esto, la técnica utilizada fue el análisis de contenido que permitió categorizar las comunicaciones hechas por los estudiantes. Como resultado, en el primer reto se dilucidaron las categorías relaciones de movimiento, transformación de la energía y fuente de energía; en el segundo reto, relaciones de crecimiento y funciones vitales; y en el tercero, relaciones sobre los cambios físicos y/o químicos del papel fotográfico y la naturaleza del fotón.
URI: http://hdl.handle.net/11349/24370
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TorresMartinezGinaIsabel2020.pdfTesis de maestria6,71 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons