Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/2420
Title: Portafolio Digital: una herramienta para fomentar y transformar las prácticas de participación de los niños y las niñas
Author: González Rodríguez, Paula Jimena
Pulido Velásquez, Shirley Yisela
Advisor: Triviño Roncancio, Ana Virginia
Keywords: Infancia
significaciones imaginarias
Prácticas de Participación
Portafolio Digital
Date: 24-Aug-2015
Abstract: This study focus on generate incentives and transform participative practices using the design of Online Portfolio build jointly by kids and tutors from the Fundación Hogares Club Michín. To do this, we identify the imaginative significance of tutors about the participation and formation level in this particular practice from the perspective of children's rights, and their empowerment to transform realities and its applicability in their own context and interest. Then this allow us to recognize the subjects (children) and to incentive new practices within the collective dynamic "Ojos de Horus", as well as the appropriation of its territory, their argumentative capacity and their hability presenting a colective proposal and managing it as a participation process in the comunity where the portfolio was created. Similarly, this work established two imaginary significances about children participation from the tutors perspective. this research found that even though the power relationship is vertical between children and adults, it could move toward a horizontal relationship considering the promotion of education and that the children can contribute in the transformationof their own environment which give the oportunity to interactions with the adult world. Finally, the instrument opens a discussion about participation and its importance in the society transformation.
Description: Este estudio de caso se centró en fomentar y transformar las prácticas participativas a través del diseño de un portafolio digital, el cual fue construido por niños, niñas y formadores de la Fundación Hogares Club Michín. Para ello fue necesario reconocer las significaciones imaginarias de los y las formadoras sobre participación y el nivel de ésta práctica desde la perspectiva de derechos de los niños y las niñas, su empoderamiento para transformar realidades y la aplicabilidad en su contexto desde sus propios intereses. Este ejercicio permitió entonces reconocer a los sujetos niño y niña, fomentar nuevas prácticas al interior de la dinámica del colectivo Ojos de Horus, apropiación de su territorio, su capacidad y habilidad para argumentar las ideas, presentar una propuesta como colectivo y gestionar procesos de participación en pro de la comunidad en la cual se realizó la construcción del portafolio. Así mismo, se logró establecer dos significaciones imaginarias sobre participación que tenían formadores y formadoras respecto a los niños y las niñas del colectivo, se logró evidenciar en las relaciones de poder, aunque son verticales entre adultos y niños, podrían tender hacia la horizontalidad, teniendo en cuenta que la educación debe promoverse y confirmando que los niños y niñas tienen mucho que aportar para transformar su propia realidad y los entornos que los rodean, dando origen a establecerse las mediaciones necesarias con el mundo adulto. Por último la herramienta permitió una reflexión sobre a la participación como vital para la transformación de la sociedad.
URI: http://hdl.handle.net/11349/2420
Appears in Collections:Especialización en Infancia, Cultura y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GonzalezRodriguezPaulaJimena2015.pdf1,54 MBAdobe PDFView/Open
GonzalezRodriguezPaulaJimena2015-1.pdf265,72 kBAdobe PDFView/Open
GonzalezRodriguezPaulaJimena2015-2.pdf22,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.