Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/2418
Title: Infancia prehispánica, una recreación atraves del libro ilustrado
Author: Infante Moreno, Javier Eduardo
Advisor: Tapiero Celis, Omaira
Keywords: Infancia
prehispánico
literatura
libro ilustrado
Creación
Date: 22-Aug-2015
Abstract: This research work is grounded on the basis of the research-creation, it is an exercise that aims to develop a proposal for picture book. It tries to create a product or a ready made object, to reify the results from the overview made to literature, picture book and an approach to the pre-Hispanic childhood. I will use the literature, because this enables an approximation to our pre-hispanic childhood in very didactic ways as the use of images, and contextualization in very similar environments as those we inhabit today. Literature especially the picture book (as a Teresa Colomer advice) is the way I choose in this exercise to carry out the concepts rescued by the Professor Paul Rodriguez in his text "The Children of the Sun" to the proposed picture book. My main goal is to answer the following question: How can one recreate the pre-Hispanic childhood, through the proposal of picture books? This exercise attempts to show the different changes that culturally has had the childhood of our peoples since the Spanish colonization. It will be an analysis of the various pre-Columbian societies and their interpretation of childhood. Methodologically, the present research work ifollows up the basis of the research-creation, framed in a qualitative research approach, step by step to devise the characters, scenes, text and design decisions that favor it’s interpretation and representation of pre- Hispanic Childhood in Colombia.
Description: Este trabajo investigativo esta cimentado sobre las bases de la investigación creación, es un ejercicio que pretende elaborar una propuesta de libro ilustrado. Busca generar un producto o un objeto creado que materialice los resultados a partir de las aproximaciones realizadas a la literatura, el libro ilustrado y un acercamiento a la infancia pre-hispánica. Utilizaré la literatura, aprovechando que esta posibilita el acercamiento a nuestra infancia prehispánica de modos muy didácticos como el uso de imágenes, y la contextualización en entornos muy semejantes a los que habitamos hoy en día. La literatura en especial el libro ilustrado como consejo de Teresa Colomer es la vía que seleccione en este ejercicio para llevar los conceptos que rescató el profesor Pablo Rodríguez en su texto “los hijos del sol” a la propuesta de libro ilustrado. Mi objetivo principal es responder la siguiente pregunta: ¿De qué manera se puede recrear la infancia prehispánica, a través de la propuesta del libro ilustrado? Este ejercicio intenta mostrar las diferentes transformaciones que culturalmente ha tenido la infancia de nuestros pueblos a partir de la colonización Española. Será un análisis sobre las distintas sociedades precolombinas y su interpretación y de la infancia. Metodológicamente el presente trabajo investigativo sigue las bases de la investigación creación, enmarcado en un enfoque de investigación cualitativa, paso a paso se diseñara los personajes, las escenas, el texto y las decisiones de diseño que favorezcan su interpretación y representación de la infancia pre-hispánica en Colombia.
URI: http://hdl.handle.net/11349/2418
Appears in Collections:Especialización en Infancia, Cultura y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
InfanteMorenoJavierEduardo2015.pdf205,45 kBAdobe PDFView/Open
InfanteMorenoJavierEduardo2015-1.pdf22,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.