Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/23869
Title: La respuesta silente en el aula, una práctica por moderar
Author: Armesto Arguelles, Nelsy Jhoanni
Tafur Muñoz, Sandra Patricia
Advisor: Maldonado García, Miguel Ángel
Subjects: Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna - Tesis y disertaciones académicas
IED del Sur (Bogotá, Colombia)
Oralidad - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Keywords: Competencia comunicativa oral
Lengua oral formal
Voz silente
Argumentación
Ciclo V
Date: 7-Apr-2020
Abstract: This investigation is developed in a cualitative method and the resignification of the orality importance way in the school it bacame after identify the restricted discursive interaction between teachers and students in cycle V, because in many opportunities the students lackings of habilities to express themselves in formal places or moments. According with this, was established an hermeneutical- interpretative paradigm and a investigation-action designe, they reflected through the implementatios of some investigation instruments, the need of intervene inside the classroom with the designe and implementation of a workshop series to boost the oral comunicative competence absent in the students. On the same way we choose the conscious mediation in argument process from the achademic discussion, with a linguistic discursive perspective to strengthen the oral comunicative competence on studentes of two schools. Above it was developed with a theoric base provided by authors like Gutiérrez (2010), Vilá (2011), Halliday (1982, 2001), Baena (1989), Plantin (2004), Calsamiglia (1994), among others. Thanks to the previous, the people manage or modify behaviors and actions without noticing can noticing on a negative way their academic, work and social projection.
Description: Esta investigación es de corte cualitativo y se desarrolla en el marco de la resignificación del papel de la oralidad en la escuela luego de identificar la limitada interacción discursiva entre los docentes y los estudiantes de ciclo V, debido a que en muchas ocasiones los alumnos carecen de habilidades para expresarse en espacios formales. De acuerdo con lo anterior, se opta por ejecutar un paradigma hermenéutico-interpretativo y un diseño de investigación-acción, que a través de la implementación de algunos instrumentos de investigación, reflejó la necesidad de intervenir en el aula con el diseño e implementación de una serie de talleres, a fin de potenciar la competencia comunicativa oral ausente en los escolares nombrados anteriormente. De igual manera, se optó por la mediación consciente en los procesos de argumentación desde el debate académico, con una perspectiva lingüístico - discursiva para fortalecer la competencia comunicativa oral en los escolares de dos instituciones educativas. Lo anterior se desarrolló desde la perspectiva discursiva suministrada por autores como Gutiérrez (2010), Vilá (2011), Halliday (1982, 2001), Baena (1989), Plantin (2004), Calsamiglia (1994), entre otros. Gracias a lo anterior, las poblaciones logran adecuar o modificar comportamientos y acciones que sin notarlo pueden llegar a impactar de manera negativa su proyección académica, laboral y social.
URI: http://hdl.handle.net/11349/23869
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ArmestoArguellesNelsyJhoanni2020.pdfTesis de maestría1,1 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons