Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/23862
Title: La cultura tras el fenómeno selfie
Author: Calderón Gómez, Nancy Paola
Caro Vargas, Jorge Eliécer
Advisor: Riveros Solórzano, Hernán Javier
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Fotografias - Selfies
Expresión cultura
Redes sociales
Keywords: Selfie
Fotografía
Contemporaneidad
Cotidianidad
imagen
Date: 6-May-2020
Abstract: The present investigation corresponds to the work of degree to apply for the title of Master in Communication - Education of the line of investigation in Interactive Media. Identify the cultural elements of contemporaneity and everyday life, present in selfie photography and their impact on the visual culture of this time. It addresses the concepts of space, time, image and everyday life in contemporary culture, as the basis for the analysis of the selfie photographs of the study population and their appreciations on the subject. It defines the network as a new mechanism for the invention of everyday life and affirms that the mediations of digital culture have managed to generate a privileged form of the image that becomes a look and visual culture through the selfie. With the research, it is concluded that the selfie poses a new style to communicate from the visual that it finds in social networks a common place to publish everyday life, where the perception of the world is expressed and the way the digital universe is inhabited. Keywords: selfie, photography, contemporaneity, everyday life, image.
Description: La presente investigación corresponde al trabajo de grado para optar al título de Magíster en Comunicación - Educación de la línea de investigación en Medios Interactivos. Identifica los elementos culturales de la contemporaneidad y la cotidianidad, presentes en la fotografía selfie y su incidencia en la cultura visual de este tiempo. Aborda los conceptos de espacio, tiempo, imagen y cotidianidad en la cultura contemporánea, como base del análisis de las fotografías selfie de la población de estudio y sus apreciaciones sobre el tema. Define la red como un nuevo mecanismo para la invención de lo cotidiano y afirma que las mediaciones de la cultura digital han logrado generar una forma privilegiada de la imagen que se convierte en mirada y cultura visual a través de la selfie. Con la investigación se concluye que la selfie plantea un nuevo estilo para comunicar desde lo visual que encuentra en las redes sociales un lugar común para publicar la cotidianidad, donde se expresa la percepción del mundo y la forma en que se habita el universo digital.
URI: http://hdl.handle.net/11349/23862
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