Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/23861
Title: El conflicto escolar y el sujeto social. Una relación que se construye desde la mirada de los jóvenes
Author: Pintor Robayo, Adriana Mercedes
Advisor: Ramírez Cabanzo, Ana Brizet
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
IED San Francisco (Bogotá, Colombia)
Convivencia escolar
Conflictos escolares
Keywords: Conflicto escolar
Sujeto social
Educación
Conflicto escolar
Date: 27-Apr-2020
Abstract: Conflict is inherent in the human being, it is also part of life at school and before the constant concern to improve the quality of education, it is urgent to generate investigative spaces that account for their complex reality and from there create actions relevant to the national, regional, institutional and personal needs that around the theme become apparent. For this reason, the study presented here is of a qualitative type, it is located in the hermeneutical paradigm and it is developed from the case study method with descriptive scope; I know carried out at the IED San Francisco de Ciudad Bolívar, with a sample of six 11th grade students in 2019 to analyze from the daily life of this institution around the school conflict and the subjectivity that it implies, the aspects that mobilize the construction of the social subject.
Description: El conflicto es inherente al ser humano, así mismo es parte de la vida en la escuela y ante la constante preocupación por mejorar la calidad de la educación, se hace urgente generar espacios investigativos que dan cuenta de su compleja realidad y desde allí crear acciones pertinentes a las necesidades nacionales, regionales, institucionales y personales que en torno al tema se hacen evidentes. Por ello el estudio que aquí se presenta es de tipo cualitativo, se ubica en el paradigma hermenéutico y se desarrolla desde el método de estudio de caso con alcance descriptivo; se realizó en la IED San Francisco de Ciudad Bolívar, con una muestra de seis estudiantes de grado 11 en el año 2019 para analizar desde la cotidianidad de esta institución en torno al conflicto escolar y la subjetividad que esta implica, los aspectos que movilizan la construcción del sujeto social.
URI: http://hdl.handle.net/11349/23861
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PintorRobayoAdrianaMercedes2020.pdf924,51 kBAdobe PDFView/Open
Licencia de uso y publicacion.pdf597,04 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Cédula.pdf74,66 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.