Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/23777
Title: Catastro social sobre la primera línea del proyecto metro de Bogotá: tramo Portal Américas- Av. Primero de Mayo
Author: López Rojas, Ángela Patricia
Britto Nuñez, Giovanni Alexander
Advisor: Acuña Carvajal, Hernando
Subjects: Ingeniería Catastral y Geodesia - Tesis y disertaciones académicas
Catastro - Procesamiento de datos
Sistemas de información geográfica
Metro (Bogotá, Colombia)
Impacto social
Keywords: Catastro Social
Metro de Bogotá
Portal Americas
Diagnostico Social
Date: 2015
Abstract: The purpose of the research was to introduce a concept that was not used before, the social cadastre, by means of which a complete diagnosis of the factors influencing the quality of life of citizens living in a territory1 was determined, before the construction of the Metro located on section one of the first line of the Bogotá metro project, which should continue after the construction of the metro, in the research group "GIGA" (Public Management, Appraisals and Urbanism) to carry out a second investigation, to define the social impact of an infrastructure as important as the metro and describe the changes in the factors described in the social cadastre. The study object of this analysis was an area of ​​influence of 200 meters wide and an approximate route of 7 km for a coverage of 194.84 Hectares, 209 blocks, 4407 lots and 7281 properties3, this value was taken since the ratio of importance is because it is the area that has the most impacts present since it is directly influenced and will be the one that presents significant changes in the items to be analyzed. The variables studied were the use, the edificabilidad and stratum of the real estate, the characteristics of the equipment, public spaces, roads, transport, insecurity centers, centers of economic attraction, projected metro stations, buildings affected by construction of the same and the reference values ​​of the square meter of land. The research seeks to introduce the concept of social cadastre within the current cadastre which only takes into account the physical, legal, economic and fiscal aspects of real estate only, to integrate it with the factors that influence the quality of life of society and form an integral cadastre.
Description: La Investigación tuvo como finalidad la introducción de un concepto no utilizado antes, el catastro social, por medio del cual se determinó un completo diagnóstico de los factores que influyen en la calidad de vida de los ciudadanos que habitan un territorio1, antes de la construcción del Metro ubicado sobre el tramo uno2 de la primera línea del proyecto metro de Bogotá, la cual deberá continuar después de la construcción del metro, en el grupo de investigación ―GIGA‖ (Gestión Pública, Avalúos Y Urbanismo) para realizar una segunda investigación, para definir el impacto social de una infraestructura tan importante como el metro y describir los cambios en los factores descritos del catastro social. El objeto de estudio de este análisis fue un área de influencia de 200 metros de ancho y un recorrido aproximado de 7 km para una cobertura de 194.84 Hectáreas, 209 manzanas, 4407 lotes y 7281 predios3, se tomó este valor ya que la razón de importancia es porque es el área que más impactos presente ya que está directamente influenciada y será la que presente cambios significativos en los ítems a analizar. Las variables estudiadas fueron el uso, la edificabilidad y estrato de los bienes inmuebles, las características de los equipamientos, espacios públicos, vías, transporte, focos de inseguridad, centros de atracción económica, las estaciones proyectadas del metro, los predios afectados por la construcción del mismo y los valores de referencia del metro cuadrado de terreno. Por medio de la investigación se busca introducir el concepto de catastro social dentro del catastro actual el cual solamente toma en cuenta los aspectos físico, jurídico, económico y fiscal meramente de los bienes inmuebles, para integrarlo con los factores que influyen en la calidad de vida de la sociedad y conformar un catastro integral.
URI: http://hdl.handle.net/11349/23777
Appears in Collections:Ingeniería Catastral y Geodesia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LopezRojasAngelaPatricia,BrittoNuñezGiovanniAlexander.pdf12,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.