Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/2361
Title: Movilización De Las Concepciones Docentes Sobre La Enseñanza De La Oralidad En El Aula De Lengua Castellana
Author: Vanegas Téllez, Carlos Arturo
Advisor: Montoya Castillo, Mario
Subjects: MAESTRÍA EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA MATERNA - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
PROFESORES DE ESPAÑOL - INVESTIGACIONES
ARTES DEL LENGUAJE - ENSEÑANZA
PEDAGOGÍA - INVESTIGACIONES
Keywords: Concepciones
Oralidad
Lingüístico
Discursivo
Date: 21-Sep-2015
Recognition: Meritoria
Abstract: The empirical investigation “Mobilization of teacher´s conceptions about the teaching of orality in the primary Spanish classroom” was conducted in a private education school in “Timiza” neighborhood, south of Bogotá city, in Colombia. Its main research aim consisted of characterizing and mobilizing two teachers´ predominant conceptions towards the teaching of orality in their primary (fourth and fifth grades) Spanish classrooms. This research proposed the theoretical constructs of the linguistic-discursive perspective of orality in relation to that of the teacher knowledge for characterizing and mobilizing epistemological, instructional and pedagogical conceptions, which were all contrasted between the teachers´ discourses about the teaching of orality and their classroom interventions for doing so. This educational research project was placed under the qualitative approach, the hermeneutic paradigm and the research design of Action-research.
Description: La investigación empírica “Movilización de las concepciones docentes sobre la enseñanza de la oralidad en el aula de lengua castellana” se llevó a cabo en un colegio de carácter privado ubicado en el sur de la ciudad de Bogotá (barrio Timiza) con dos profesores de educación básica primaria de los grados cuarto y quinto, respectivamente. Este estudio utilizó La perspectiva lingüístico-discursiva de la oralidad en relación con la perspectiva del conocimiento del profesor para caracterizar y movilizar las concepciones epistemológicas, didácticas y pedagógicas de los dos docentes participantes, las cuales fueron contrastadas en el “decir” (discurso) y en el “hacer” (acción didáctica) del maestro. Esta investigación se ubicó en el enfoque cualitativo, bajo el paradigma interpretativo y adoptó el diseño de investigación-acción.
URI: http://hdl.handle.net/11349/2361
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VanegasTéllezCarlosArturo2015.pdfTesis de Maestría - Meritoria2,16 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons