Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/23361
Title: Verbal bullying during the english class in eleventh graders in Bogota: a case study
Author: Torres Ramírez, Daniel Andrés
Sáenz Herrera, Angie Tania Paola
Advisor: Rubio Cancino, Eliana María
Subjects: Licenciatura en Educación Básica con Enfasis en Inglés - Tesis y Disertaciones Académicas
Ingles - Enseñanza
Violencia en la educación
Matoneo - Estudio de casos
Víctimas de matoneo
Keywords: Bullying verbal
Enseñanza del inglés
Violencia simbólica
Interacciones de los estudiantes
Date: 24-Feb-2020
Abstract: The effects of bullying have been evident on the students in the different aspects of the educational context. Furthermore, verbal bullying is a problem in the EFL Colombian educational context, and its influence is not only limited by the academic area, but it has psychological consequences in the social environment of the students, shaping the power relations inside the classroom through symbolic violence manifestations, this situation requires a deep study of its features. To achieve this goal we examine the postulations of authors such as Olweus (1993), Bourdieu (1997) and Vygotsky (1933), who establish the different key components of how students interaction happens and is affected during the English learning process, most of all, the development of their communicative skills. This study shows how verbal bullying phenomena affects directly the learning process fo the students during the English class. To argue this the authors used data collection techniques such as journals, questionnaires, and interviews. The results obtained showed that verbal bullying manifestations can directly affect student´s interaction, communicative skills development and the establishment of trustful relationships among each other.
Description: Los efectos del bullying en los estudiantes son evidentes en los diferentes aspectos del contexto educativo. Además, el bullying verbal es un problema en la enseñanza del inglés en el contexto educativo colombiano, y su influencia no solo está limitada por la parte académica, sino que tiene consecuencias psicológicas y en el entorno social de los estudiantes, lo que da forma a las relaciones de poder dentro del aula a través de manifestaciones de violencia simbólica, esta situación requiere de un estudio profundo de sus características. Para lograr este objetivo, examinamos las postulaciones de autores como Olweus (1993), Bourdieu (1999) y Vygotsky (1933), quienes establecen distintos componentes importantes de cómo ocurre y cómo se ve afectada la interacción de los estudiantes durante el proceso de aprendizaje del inglés, sobre todo , el desarrollo de sus habilidades comunicativas. Este estudio muestra cómo los fenómenos de bullying verbal afectan directamente el proceso de aprendizaje de los estudiantes durante la clase de inglés. Para argumentar esto, utilizamos técnicas de recopilación de datos, como revistas, cuestionarios y entrevistas. Los resultados obtenidos mostraron que las manifestaciones de bullying verbal pueden afectar directamente la interacciones de los estudiantes, el desarrollo de sus habilidades comunicativas y el establecimiento de relaciones de confianza entre ellos.
URI: http://hdl.handle.net/11349/23361
Appears in Collections:Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TorresRamirezDanielAndres2020.pdf1,62 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons