Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/2329
Title: Caracterización de la actividad argumentativa de estudiantes de educación media cuando trabajan en procesos de matematización de situaciones
Author: González Pinilla, Oscar Javier
Advisor: Narváez Ortiz, Deissy Milena
Subjects: Didáctica
Matemáticas
Argumentación
Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Estudio y enseñanza
Argumentación (Retórica)
Métodos de enseñanza
Keywords: Matematización
Argumentación
Fenomenología didáctica
Educación matemática realista
Date: 29-Oct-2015
Abstract: This work of investigation approaches the problematics associated with the scanty use of situations problem that they promote the mathematical argumentation in the classroom of mathematics of the basic and average education in contexts of socialization and construction of knowledge (Camargo, 2000). Once the problematics is demonstrated from the dimensions of the educational experience, the theoretical exploration and the investigation of precedents of investigation in the field, there is identified the need to show by means of empirical information that from the matematización of situations (Freudenthal, 1977) is possible to promote argumentative activity in the classroom concerning the mathematics. The latter idea is constituted in the central hypothesis of this study.
Description: Este trabajo de investigación aborda la problemática asociada al escaso uso de situaciones problema que promuevan la argumentación matemática en el aula de matemáticas de la educación básica y media en contextos de socialización y construcción de conocimientos (Camargo, 2000). Una vez se evidencia la problemática desde las dimensiones de la experiencia docente, la exploración teórica y la indagación de antecedentes de investigación en el campo, se identifica la necesidad de mostrar mediante datos empíricos que a partir de la matematización de situaciones (Freudenthal, 1977) es posible promover actividad argumentativa en el aula en torno a las matemáticas. Esta última idea se constituye en la hipótesis central de este estudio
URI: http://hdl.handle.net/11349/2329
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GonzalezPinillaOscarJavier2015.pdfTesis de Maestria3,63 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
GonzalezPinillaOscarJavierAnexo-1.pdfAnexos1,79 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons