Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22964
Title: Ciberactivismo en la escuela: estrategia para la transformación y apropiación del uso de redes sociales en contextos del posconflicto
Author: Romero Lancheros, Laura Constanza
Advisor: Rodríguez Ruíz, Jiame Alejandro
Subjects: Maestría en Educación en Tecnología (Virtual) - Tesis y disertaciones académicas
Redes sociales
Herramientas tecnologicas
Investigación - Enseñanza
Keywords: CTS
Educación
Tecnología
Posconflicto
Conflicto Social Armado
Ciberactivismo
Date: 25-Feb-2020
Abstract: This document presents the design of a didactic strategy with STS approach, as well as the results of its application, which help in the solution of three difficulties: 1) improper and irresponsible use of social networks and even the exercise of aggressive actions, negatively affecting the peer coexistence; (2) limited analysis and critical positions of information about the armed social conflict and post-conflict; and (3), the little or nonexistent appropriation of the networks social benefits for the educational community, in particular, and society, in general, as in the case of improving coexistence (virtual and face-to-face) and other relationships. Therefore, this strategy aims to generate spaces and activities that, in an interdisciplinary way, can help solve these difficulties, particularly focused on ninth grade students of Nelson Mandela I.E.D. from Bogota.
Description: Este documento presenta el diseño de una estrategia didáctica con enfoque CTS, así como los resultados de su aplicación, que ayudan en la solución de tres dificultades: 1) el uso inadecuado e irresponsable de redes sociales e incluso el ejercicio de acciones agresivas, afectando de forma negativa la convivencia entre pares; (2) limitados análisis y posturas críticas de información acerca del conflicto social armado y el posconflicto; y (3), la poca o inexistente apropiación de las redes sociales para beneficio de la comunidad educativa, en particular, y de la sociedad, en general, como en el caso de mejorar la convivencia (virtual y presencial) y las relaciones de alteridad. Por lo tanto, esta estrategia tiene por meta generar espacios y actividades que, de manera interdisciplinar, puedan ayudar a resolver estas dificultades, particularmente enfocado a estudiantes de grado noveno del colegio Nelson Mandela I.E.D. de Bogotá.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22964
Appears in Collections:Maestría en Educación en Tecnología (Virtual)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RomeroLancherosLauraConstanza2020.pdf7,11 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons