Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22943
Title: Implementación didáctica de las TIC para el fortalecimiento de la lectura y la escritura
Author: Infante Garcia, Nury Andrea
López Naranjo, María Ismanda
Advisor: Quintana Ramirez, Antonio
Subjects: Maestría en Educación en Tecnología (Virtual) - Tesis y disertaciones académicas
Lectura - Enseñanza
Escritura - Enseñanza
Herramientas tecnológicas
Métodos de enseñanza
Keywords: Multimodalidad
Método Global
Lectura
Escritura
Date: 27-Feb-2020
Abstract: This research work seeks to answer the next question: What are the characteristics of an ICT-mediated didactic strategy that aims to strengthen the reading and writing processes in first grade students? This strategy was implemented at the INEM Francisco de Paula Santander school in Bogotá, during the year 2019, with 35 first grade students. The research takes as theoretical assumptions the development of literacy skills mediated by the global method and the ICT potential, meaningful and cooperative learning. For the interpretation and description of the research problem, was adopted a mixed qualitative and quantitative methodology. As results, significant advances are obtained in the reading and writing processes of the students, and it is concluded that the global method enriched with multimodality enables natural, playful, participatory learning and strengthens creativity and imagination.
Description: El presente trabajo de investigación busca dar respuesta a la pregunta ¿cuáles son las características de una estrategia didáctica mediada por las TIC que pretende fortalecer los procesos de lectura y escritura en los estudiantes del grado primero? Esta estrategia se implementó en el colegio INEM Francisco de Paula Santander en Bogotá durante el año 2019 con 35 estudiantes de grado primero. La investigación toma como presupuestos teóricos el desarrollo de habilidades lectoescritoras mediadas por el método global y las potencialidades de las TIC, el aprendizaje significativo y el aprendizaje cooperativo. Se adoptó una metodología mixta de carácter cualitativo y cuantitativo para la interpretación y descripción del problema de investigación. Cómo resultados se obtienen avances significativos en los procesos de lectura y escritura de los estudiantes y se concluye que el método global enriquecido con la multimodalidad posibilita el aprendizaje natural, lúdico, participativo y fortalece la creatividad y la imaginación.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22943
Appears in Collections:Maestría en Educación en Tecnología (Virtual)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
InfanteGarciaNuryAndrea.pdf7,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.