Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22916
Title: ENSEÑABILIDAD DE LA ÉTICA: construcción de ejercicios pedagógicos a partir de la enseñanza de la filosofía
Author: Fajardo Alvarez, Carlos Andres
Advisor: Aguilar Soto, Juan Francisco
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Filosofía - Enseñanza
Ética - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Keywords: Enseñabilidad
Etica
Enseñanza de la Filosofía
Ejercicios Pedagógicos
Date: 17-Dec-2019
Abstract: In the present investigation, he wants to present an alternative on ethics education, however, when talking about education and ethics, great spectra and categories that exist in the history of thought are retaken. Ethics as an element of research commonly occurs in its teaching with dogmatic determinations as can be seen in national reality, which leads to ask: What kind of pedagogical exercises can be formulated from a construction of ethics teaching? This question It takes relevance and strength in research as it moves away from dogmatisms and makes an approach to ethical reflection in the framework of teaching philosophy. To base the exercises from the teaching of ethics requires elaborating an analysis and formulating a theory, in which case, based on the grounded theory, the knowledge of philosophy, ethics, education and pedagogy is analyzed, given that teaching requires that the foundation Theory and exercises are developed from the disciplinary knowledge itself.
Description: En la presente investigación quiere presentar una alternativa sobre la educación de la ética, no obstante al hablar de educación y de ética se retoman grandes espectros y categorías que existen en la historia del pensamiento. La ética como elemento de investigación comúnmente acaece en su enseñanza con determinaciones dogmáticas como se puede ver en la realidad nacional, lo que lleva a preguntar ¿Qué tipo de ejercicios pedagógicos se pueden formular desde una construcción de la enseñabilidad de la ética?, esta pregunta toma relevancia y fuerza en la investigación en la medida que se aleje de los dogmatismos y realice un acercamiento a la reflexión ética en el marco de la enseñanza de la filosofía. Fundamentar los ejercicios desde la enseñabilidad de la ética requiere elaborar un análisis y formular una teoría, en cuyo caso a partir de la teoría fundamentada se analizan los saberes propios de la filosofía, ética, educación y pedagogía, dado que la enseñabilidad requiere que la fundamentación de la teoría y ejercicios se elabore desde el propio saber disciplinar.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22916
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FajardoAlvarezCarlosAndres2019.pdf653,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.