Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22890
Title: Prácticas de lectura y formación para la autonomía en la escuela
Author: Linares Vivas, José Daniel
Advisor: Agudelo Colorado, Elkin Darío
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Lectura - Enseñanza
Autonomía en niños
Métodos de enseñanza
Keywords: Prácticas de lectura
Autonomía
Prácticas pedagógicas
Escuela
Educación
Date: 29-Oct-2019
Abstract: In the field of education, reality requires the training of autonomous subjects and critical readers, but this training cannot be left to intuition, nor be given only to the family. It is the school, a possible scenario, the strengthening of reading practices, one of the ways to carry out this work. Thus, reading practices are assumed, at their critical level, as a basis for the formation of autonomy in our society and, as a concern in the teaching work and the human condition, which leads to problematizing this situation and organizing interest investigative with the relevance that belongs to him. In relation to this research, we seek to reflect on the purpose of reading practices as pedagogical practices, taking as reference two subjects, in order to observe, analyze, question and propose strategies that allow the change of elements and pedagogical practices that promote training for autonomy in school and everyday life.
Description: En el campo de la educación, la realidad exige la formación de sujetos autónomos y de lectores críticos, pero esta formación no puede dejarse a la intuición, ni entregársele únicamente a la familia. Es la escuela, un escenario posible, el fortalecimiento de las prácticas de lectura, uno de los caminos para llevar a cabo esta labor. Así pues, se asumen las prácticas de lectura, en su nivel crítico, como base para la formación de la autonomía en nuestra sociedad y, como una preocupación en la labor docente y la condición humana, que lleva a problematizar dicha situación y a organizar el interés investigativo con la pertinencia que le pertenece. En relación con la presente investigación, se busca reflexionar a propósito de las prácticas de lectura en tanto prácticas pedagógicas, tomando como referencia dos asignaturas, con el fin de observar, analizar, cuestionar y proponer estrategias que posibiliten el cambio de elementos y prácticas pedagógicas que favorezcan la formación para la autonomía en la vida escolar y cotidiana.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22890
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LinaresVivasJoseDaniel2019.pdf2,36 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons