Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22884
Title: Interculturalidad a través de las representaciones sociales en los textos escolares de lengua castellana
Author: Rojas Ballesteros, Ángela Maritza
Advisor: Guzmán Munar, Margoth
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Multiculturalismo
Convivencia escolar
Educación inclusiva
Keywords: Interculturalidad
Libro de texto
Representaciones sociales
Diversidad cultural
Ciudadanías otras
Date: 7-Oct-2019
Abstract: The present document present an analysis made to the text book of spanish language proposed by Editorial Norma in the year 2016 to eighth grade, with the goa lof identifying the representations that emerge in their discourses and images and the relationship of these with the intercultural project that is proposed in the educational policies, which are base don the recognition of difference, the dialogue between practice and cultural knowledge. The first sections refer to the justification, approach to the problem and objectives which justify the reason for the research, aswell as an explanation of the importance of this type of análisis for educational dynamics. Finally, we perfomed an analysis of the representations that are generated in the discourses and images in the text book and its posible influence in the creation of stereotypes, the conclusions and reflections about the topic and the role of the teacher as a fundamental part in the construction of citizenship anol the formation of cultural identities.
Description: El presente documento muestra el análisis realizado al libro de texto de lengua castellana propuesto por Editorial Norma en el año 2016 para grado octavo, con el objetivo de identificar las representaciones que emergen en sus discursos e imágenes y la relación de estos con el proyecto intercultural que se propone en las políticas educativas, las cuales están fundamentadas en el reconocimiento a la diferencia, el diálogo entre prácticas y saberes culturales. Los primeros apartados hacen referencia a la justificación, planteamiento del problema y objetivos los cuales justifican el porqué de la investigación, así como una explicación de la importancia de este tipo de análisis para las dinámicas educativas. Por último, se realizó un análisis de las representaciones que se generan en los discursos e imágenes del libro de texto y su posible influencia en la creación de estereotipos, las conclusiones y reflexiones en torno al tema y al rol del docente como parte fundamental en la construcción de ciudadanía y la formación de identidades culturales.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22884
Appears in Collections:Maestría en Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.