Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22880
Title: Aprendiendo a aprender sobre la migraña - el sistema nervioso: la wiki en el aula virtual
Author: Suarez Cuta, Laudy Johana
Villanueva Gonzalez, Deisy Viviana
Advisor: Reyes Roncancio, Jaime Duvan
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Sistema nervioso
Tecnología educativa
Métodos de enseñanza
Keywords: Sistema nervioso
Migraña
Wiki
Aprender a aprender
Habilidades
Aula Virtual
Date: 4-Jun-2019
Abstract: In this research work, a didactic sequence was created and implemented which in turn It was developed through an AVA and a Wiki that were designed for that purpose. The Wiki was the main tool, where the students interacted, exchanging knowledge. During five class sessions the students participated as a group and individual through the concept of Migraine as a disease associated with the system nervous, this in order to be able to demonstrate the skills of learning to learn. Some of the activities of the didactic sequence were uploaded by the students to the Wiki and there they made comments of critical reflective type about the causes and consequences of the Migraña, manifesting their previous knowledge on the subject The qualitative data obtained were analyzed with the help of the Maxqda software, establishing three categories of analysis, autonomous learning ability, ability to collaborative learning and self-regulated learning ability. In each skill, They found different characteristics of them. It's important to have on mind that the students were young adults and adults of cycle IV. For the skill of autonomous learning defined the following characteristics: previous knowledge, the organization, planning and motivation. Regarding the learning ability The following characteristics were obtained: participation, analysis, leadership and agreements. And finally in the self-regulated learning ability its characteristics They were: Plan, monitor, evaluate and self-control.
Description: En este trabajo de investigación, se creó e implementó una secuencia didáctica que a su vez fue desarrollada a través de un AVA y una Wiki que fueron diseñadas para tal efecto. La Wiki fue la herramienta principal, en donde los estudiantes interactuaron, intercambiando saberes. Durante cinco sesiones de clase los estudiantes participaron de manera grupal e individual a través del concepto de la Migraña como enfermedad asociada al sistema nervioso, esto con el fin de poder evidenciar las habilidades de aprender a aprender. Algunas de las actividades de la secuencia didáctica fueron subidas por los estudiantes a la Wiki y allí realizaron comentarios de tipo crítico reflexivo acerca de las causas y consecuencias de la Migraña, manifestando sus saberes previos sobre el tema. Los datos cualitativos obtenidos fueron analizados con la ayuda del software Maxqda, estableciendo tres categorías de análisis, habilidad de aprendizaje autónomo, habilidad de aprendizaje colaborativo y habilidad de aprendizaje autorregulado. En cada habilidad se encontraron diferentes características propias de las mismas. Es importante tener en cuenta que los estudiantes eran jóvenes mayores de edad y adultos de ciclo IV. Para la habilidad de aprendizaje autónomo se definieron las siguientes características: saberes previos, la organización, la planeación y la motivación. Respecto a la habilidad de aprendizaje colaborativo se obtuvieron las siguientes características: participación, analizar, liderazgo y acuerdos. Y finalmente en la habilidad de aprendizaje autorregulado sus características fueron: Planear, monitorear, evaluar y auto-controlar.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22880
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SuarezCutaLaudyJohana2019.pdf2,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.