Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22869
Title: Potenciando el razonamiento proporcional en estudiantes de grado quinto de educación básica primaria. reporte de una experiencia
Author: Zabaleta Castillo, Luz Janneth
Advisor: Rojas Garzón, Pedro Javier
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Métodos de enseñanza
Pedagogía - Investigaciones
Estadística - Enseñanza
Keywords: Fenomenológico
Objeto mental
Comparativamente
Razón
Proporciòn
Date: 4-Jun-2019
Abstract: The proportional reasoning has been a matter of study not only at the national but also at the international level, identifying difficulties at the moment of dealing inside the classroom with decontextualized and unarticulated the mathematical contents reasoning and proportion, in which it is used to do one of the algorithms procedure without using the proportion to its understanding, situations in which it deals firstly with its qualitative aspect then to quantify the relation between the magnitudes thus in this way identify if they are the same type (internal reasons) or different type (external reasons) The researching developed paperwork describes the classroom intervention whose purpose is to strengthen the proportional reasoning through the implementation of a contextualized group of tasks which allow the formation of the mental object comparatively, which is the phenomenological resource which approaches the teaching-learning process to fifth grade students in primary school to understand the mathematical objects reasoning and proportion.
Description: El razonamiento proporcional ha sido materia de estudio tanto a nivel nacional como internacional, identificando dificultades al momento de abordar en el aula de manera desarticulada y descontextualizada los contenidos matemáticos razón y proporción, en los que se hace uso de procedimientos algoritmizados sin que se proporcione para su comprensión, situaciones donde se aborde inicialmente su aspecto cualitativo, para luego cuantificar la relación entre las magnitudes y de esta manera identificar si son del mismo tipo (razones internas) o de diferente tipo (razones externas). El trabajo de investigación desarrollado describe la intervención en el aula cuyo propósito es el de potenciar el razonamiento proporcional a través de la implementación de un conjunto de tareas contextualizadas, que permitan la constitución del objeto mental comparativamente, el cual se constituye en el recurso fenomenológico que aproxima en el proceso de enseñanza- aprendizaje a los estudiantes de grado quinto de educación básica primaria a niveles de comprensión de los objetos matemáticos razón y proporción.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22869
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZabaletaCastilloLuzJanneth2019.pdf3,99 MBAdobe PDFView/Open
CONSENTIMIENTO INFORMADO T- G RAZONAMIENTO PROPORCIONAL (2).pdf431,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.