Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22829
Title: Formas de participación de Mateo "TEOLSC" el "youtuber inclusivo" en el ecosistema comunicativo actual
Author: Vargas Torres, Katerin Lizeth
Peñuela Salazar, Jenny Alexandra
Advisor: Ramírez Cabanzo, Ana Brizet
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Internet en la educación
Youtubers
Educomunicación
Keywords: Ecosistema comunicativo
Nuevos Repertorios Tecnológicos
Educomunicación
Youtubers
Inclusión
Sordera
Date: 18-Feb-2020
Abstract: Within the framework of the use and appropriation of the new technological repertoires youtuber appear as important figures that contribute to the construction of social fabric in thousands of young people subscribed to the network that receive the content made by them through the different screens. In this scenario appears Mateo Crespo "Teo LSC", a young hearing impaired, who dedicates most of his free time to interpret in sign language the songs that are booming through his YouTube channel; Mateo, in addition, to spread his videos in this virtual space also uses channels such as Instagram, Facebook and Twitter. In the same way, the messages that you send through them aim to understand that people who present some difference are also able to create content that contributes to society and that serve as a foothold to understand the situation of discrimination that millions live of people like him. Against this background, the need arises to investigate the forms of participation that this young person has in the current communicative ecosystem, as well as his influence on both the deaf and hearing community and the recognition of the deaf culture through his educommunicative narratives.
Description: En el marco del uso y apropiación de los nuevos repertorios tecnológicos aparecen los youtuber como figuras importantes que aportan a la construcción de tejido social en miles de jóvenes suscritos a la red que reciben el contenido hecho por los mismos mediante las diferentes pantallas. En este escenario aparece Mateo Crespo “Teo LSC”, un joven hipoacusico, que dedica la mayoría de su tiempo libre a interpretar en lengua de señas las canciones que están en auge a través de su canal de YouTube; Mateo, además, de difundir sus videos en este espacio virtual utiliza también canales como Instagram, Facebook y Twitter. De la misma manera los mensajes que envía a través de los mismos apuntan a entender que las personas que presentan alguna diferencia también son capaces de crear contenidos que aporten a la sociedad y que sirvan como punto de apoyo para comprender la situación de discriminación que viven millones de personas como él. Frente a este contexto surge la necesidad de investigar sobre las formas de participación que tiene este joven en el ecosistema comunicativo actual, así como su influencia tanto en la comunidad sorda como oyente y el reconocimiento de la cultura sorda a través de sus narrativas educomunicativas.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22829
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VargasTorresKaterinLizeth2020.pdfTesis de maestría4,69 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons