Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22805
Title: Sensibilidades Mhuysqa. Un camino por los lugares sagrados... En búsqueda de la memoria de los hijos del agua
Author: Redondo Otálora, Angela Vannessa
Advisor: Corredor, Andrés
Subjects: Maestría en estudios artísticos - Tesis y disertaciones académicas
Muiscas -Ritos y ceremonias
Muiscas - Vida social y costumbres - La Calera (Cundinamarca, Colombia)
Arte - Investigación
Keywords: Mhuysqa
Sensibilidades
Agua
Decolonialidad
Lugares sagrados
Cuerpo territorio
Date: 11-Oct-2019
Abstract: The creation research document with title “Mhuysqa sensibilities, a journey through the sacred places in search of the children’s water”, has the purpose of reflecting about how human beings can recreate the first Mhuysqa’s ceremony called: Run the earth. This with the aim of changing the conscience and praxis about the importance of worldwide ecology in the modern society. This research is ascribed to the research line cultural studies of the arts and the problematic core Mother earth’s art from the Faculty of Arts (ASAB) of the Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas (Bogota-Colombia). The recreation of Run the Earth was based on the experience of walking along the sacred places of the Mhuyquyta territory, specifically along seven lakes that can be found in this territory, in order to contribute to the healing of the physical, mental, emotional and spiritual bodies. The research methodologies were: aesthetics research critical intercultural (Valencia, 2013), oral history (Vich, Victor; Zabala, Virginia, 2004) and cartography from the category of body-territory. In this way, the inquiry is developed in seven wheels (aspects): the introduction, the development which was structured in five chapters (seven genealogies of my own sensible experience, seven principles of the Mhuysqa Cosmogony, seven notions from the aesthetic to the sensibility, seven research-creation tools in cultural studies of the arts and seven sacred lakes of the Mhuysqa’s ceremony: Run the earth and the conclusions. Different questionings are presented as final reflexion on our role as artist, activist or educators in the era of energetic extractivism that threaten with contaminate the sacred elemental Mhuysqa: the water, the maximum source of life for all living beings of nature. Similarly, a favourable response to such source of subsistence is given to recover its importance, respect and value avoiding the mining exploitation, which is considered a wearable act for the development of existence. Then, the Mhuysqa proposal of ceremonial practices in sacred places became relevant as a suitable way of maintaining the ecological equilibrium and also contribute to the recovery of the earth and water in our bodies and in the territory scenario of life.
Description: El documento de investigación creación titulado: “Sensibilidades Mhuysqa un camino por los Lugares sagrados en busca de los hijos del agua”, tiene como propósito principal reflexionar sobre cómo los seres humanos podemos re-crear la primera ceremonia Mhuysqa llamada: Correr la Tierra, con el fin de hallar cambios en la conciencia y en la praxis de los individuos modernos frente a la importancia de la ecología mundial. Esta indagación está adscrita a la línea de investigación Estudios Culturales de las Artes y al núcleo problemico Artes de la Madre Tierra, de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. (Bogotá-Colombia). La forma de realizar dicha re-creación es a través de caminar por los lugares sagrados del territorio de Mhuyquyta, específicamente por siete lagunas que allí se encuentran, con el fin de contribuir a la sanación de mis cuerpos: físico, mental, emocional y espiritual, mediante las metodologías: Investigación estética critica intercultural (Valencia, 2013), historia oral (Vich; Zabala, 2004) y cartografía desde la categoría cuerpo-territorio. De esta manera, se construye la indagación en siete ruedas (aspectos): la Introducción, el desarrollo que está estructurado por cinco capítulos: siete genealogías de mi experiencia sensible, siete principios de la Cosmogonía Mhuysqa, siete nociones de la estética a la sensibilidad, siete herramientas de investigación-creación en Estudios culturales de las Artes y siete lagunas sagradas de la ceremonia Mhuysqa: Correr la Tierra, además el capítulo de conclusiones. Ahora bien, como reflexiones finales se presentan distintos cuestionamientos ante nuestro rol como artistas, activistas o docentes en la era del extractivismo energético que amenaza con contaminar el sagrado elemental Mhuysqa: el agua, la máxima fuente de vida de los seres de la naturaleza. De la misma manera, se procura una respuesta favorable para que dicha fuente de subsistencia cobre su importancia, sea respetada y valorada, evitando la explotación minera considerada ésta, un acto nocivo para el desarrollo de la existencia. Entonces, se hace relevante la propuesta Mhuysqa de practicar los ceremoniales de pagamentos en los lugares sagrados como forma idónea para mantener el equilibrio ecológico y, además, contribuir a la sanación de la tierra y del agua en nuestros cuerpos y en el territorio escenario de vida.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22805
Appears in Collections:Maestría en estudios artísticos

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