Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22804
Title: Desanudando mi corporeidad desde la prosaica de grafiar. Movimientos entre lo personal, lo familiar y la búsqueda de lo colectivo.
Author: Villacís Cerón, María Antonia
Advisor: García Schlegel, María Teresa
Subjects: Maestría en estudios artísticos - Tesis y disertaciones académicas
Prosaica
Autoetnografía
Escritura
Corpografía
Keywords: Grafiar
Prosaica
Comunidad letrada
Autoetnografía performativa
Agencia Artística y Cultural
Nudo
Date: 17-Oct-2019
Abstract: This research-creation process argues experientially and creatively the tensions of my desire to be an artist, the fact of cordoning off and finding in the Artistic Studies of the Francisco José de Caldas District University, the route of prosaics (the aesthetics of everyday life) to allow me to do and be in the arts, recognizing and being able to value as the role of workshop / facilitator in the city of Bogotá. The methodological route that led me to discourage my spellings was composed of performative autoethnography, corpography, genealogical review and writing. Thanks to them I was able to unveil how it is revealed in what I call my "knots", the biopolitical condition of existence that undervalued women's legal work and their possible roles among the "literate community" of Pasto. Likewise, the spellings are practices of re-existence that revealed alternative possibilities to the practice of migration of young people from other places to the capital of the republic, in order to achieve their consecration as intellectual elites. Where I managed to untie and marked a ductus in which I was finding a voice that announces my recognition as a migrant woman, daughter of teachers, young adult; which enables experiences and strengths in being part of this world through its ethnographic and creative strength.
Description: Este proceso de investigación-creación argumenta experiencial y creativamente las tensiones de mi querer ser artista, el hecho de acordonarlo y encontrar en los Estudios Artísticos de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, la ruta de la prosaica (la estética de lo cotidiano) para permitirme hacer y ser en las artes, al recono-cer y poder valorizar como el rol de tallerista/facilitadora en la ciu-dad de Bogotá. La ruta metodológica que me condujo a desanudar mis grafías se compuso de autoetnografía performativa, corpogra-fía, revisión genealógica y la escritura. Gracias a ellas pude develar cómo se revela en lo que llamo mis “nudos”, la condición biopolítica de la existencia que desvaloriza la labor letrada de las mujeres y sus roles posibles entre la “comunidad letrada” de Pasto. Así mismo, las grafías son prácticas de re-existencia que revelaron posibilidades alternativas a la práctica de migración de jóvenes de otros lugares hacia la capital de la república, con el fin de lograr su consagración como élites intelectuales. Donde logré desanudar y marcaron un ductus en los cuales fui encontrando una voz que anuncia mi reco-nocimiento como mujer migrante, hija de maestras, adulta joven; que posibilita experiencias y fortalezas en ser parte de este mundo a través de su fuerza etnográfica y creativa.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22804
Appears in Collections:Maestría en estudios artísticos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VillacísCerónMaríaAntonia2019.pdfTesis de maestría5,86 MBAdobe PDFView/Open
VillacísCerónMaríaAntonia2019Anexos.pdfAnexos10,22 MBAdobe PDFView/Open
LicenciaDeAutorizaciónVillacísCerónMaríaAntonia.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.