Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22719
Title: Construcción de la metáfora en niños y niñas de 5 a 7 años en proceso de lectura literaria del Colegio Andrés Escobar
Author: Delgado Moreno, Yesika Yulieth
Advisor: Tapiero Celis, Omaira
Subjects: Especialización en Infancia, Cultura y Desarrollo - Tesis y disertaciones académicas
Desarrollo infantil
Literatura - Estudio y enseñanza
Lenguaje y lenguas - Estudio y enseñanza
Lectura - Estudio y enseñanza
Keywords: Lenguaje infantil
Metáfora
Niños y niñas
Literatura
Creación
Construcción
Date: 27-Feb-2020
Abstract: This research work is the result of the interest in the appropriation of language in childhood. It takes up the question about metaphorical constructions of boys and girls between the ages of five and six in school through the use of literature as a way of generating experiences. In this sense, the research allows us to answer the question: ¿What metaphors do students of 5 and 6 build through the use of children’s literature at the Andrés Escobar School? This qualitative study is framed by the ethnographic method and the naturalistic approach. They are presented as the main categories of analysis we have: childhood, language, child speech,8 children’s literature and metaphor; the data were obtained through workshops and field diary using participant observation as a technique.
Description: El presente trabajo investigativo emerge como resultado del interés acerca de la apropiación del lenguaje en la infancia. Retoma de manera importante la pregunta alrededor de las construcciones metafóricas de niños y niñas entre los cinco y seis años en etapa escolar a través del uso de la literatura como medio generador de experiencias. En este sentido, la investigación permite dar respuesta a la pregunta ¿Cuáles son las metáforas que construyen los niños y niñas de 5 y 6 años a través del uso de la literatura infantil en el Colegio Andrés Escobar? Este estudio de carácter cualitativo se encuentra enmarcado bajo el método etnográfico y el enfoque naturalista. Se presentan como categorías de análisis: infancia, lenguaje, habla infantil, literatura infantil y metáfora; los datos fueron obtenidos a través de la realización de talleres y diario de campo utilizando como técnica la observación participante.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22719
Appears in Collections:Especialización en Infancia, Cultura y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DelgadoMorenoYesikaYulieth2020.pdf1,02 MBAdobe PDFView/Open
Anexos.zip1,09 MBUnknownView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.