Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22556
Title: Construcción de la memoria histórica en el municipio de Venecia, Cundinamarca: un ejercicio para promover el empoderamiento de los jóvenes como sujetos políticos
Author: Guerrero Acero, Mireya
Advisor: Guevara Amórteguí, Fernando Ignacio
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Memoria histórica
Conflicto armado
Venecia (Cundinamarca, Colombia)
Keywords: Memoria histórica
Conflicto armado
Jóvenes
Empoderamiento
Pedagogías de la memoria
Narrativas transmedia
Date: 24-Jul-2019
Abstract: The current document presents the researching process developed around the historical memory construction of the recent conflict in the municipality of Venecia (Cundinamarca) and how it contributes to the empowerment of young people as political subjects. This research has as theoretical referents the approach of the historical memory, the violence and the transmedia narratives. Besides that, it has a qualitative character and is oriented through the participative action researching method. This research work evidences an interest in knowledge about the implication of past as a way to organize not just the historical events related to the forms of violence and the emblematic actions that left the conflict in the population, but also as a possibility to recognize that young people empowerment within the communities by being guided by the application of memory pedagogies. On the other hand, this work pretends to show how through the conjunction of media, the memory can be developed in different scenarios and portrait the historical facts and the experiences lived by the victims of the conflict in a municipality, that, like many others in the country has had to endure the war.
Description: El presente documento da cuenta del proceso investigativo desarrollado alrededor de la construcción de la memoria histórica del conflicto reciente en el municipio de Venecia (Cundinamarca) y el cómo este contribuye al empoderamiento de los jóvenes como sujetos políticos. La investigación posee como referentes teóricos el abordaje de la memoria, la violencia y las narrativas transmedia, además, es de carácter cualitativo y se orienta a través del método de Investigación Acción Participativa. Este trabajo evidencia un interés por el conocimiento acerca de las implicaciones del pasado como manera de configurar no solo eventos históricos asociados con las formas de violencia y los hechos emblemáticos que dejó el conflicto en la población, sino también como una posibilidad para reconocer el empoderamiento que puede tener los jóvenes dentro de las comunidades al ser guiados por la aplicación de las pedagogías de la memoria. Por otra parte, este trabajo busca evidenciar como la memoria, a través de la convergencia de medios, puede desarrollarse en diversos escenarios y en esta línea visibilizar los hechos históricos y las vivencias de las víctimas del conflicto en un municipio que, como otros tantos del país, ha tenido que padecer la guerra.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22556
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GuerreroAceroMireya2019.pdf2,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.