Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22190
Title: Las emociones de ira, alegría, miedo y tristeza en niños de 4 a 5 años del I.E.D. San Cayetano de Bogotá
Author: Díaz Muñoz, Ingri Paola
Advisor: Ramírez Pardo, Piedad
Subjects: Maestría en Infancia y Cultura - Tesis y disertaciones académicas
Emociones infantiles
Psicología infantil
Infancia
Keywords: Infancia
Emociones
Educación
Date: 22-Aug-2019
Abstract: The research is aimed at exploring and characterizing situations that raise emotions of sadness, joy, anger and fear in children 4 to 5 years of age, through a proposal for educational intervention that addresses the study of emotions from children's stories and the design of teaching strategies such as the travel box and the reading club, which favor the participation of parents and / or guests in class activities. Its purpose is to help children, parents and teachers to recognize, understand and express emotions, so that spaces for dialogue are opened at school and at home for emotional education. The proposal of educational intervention constitutes a contribution for the teachers of initial education since it provides elements for the exploration and understanding of the emotions of the children, which favors their emotional, social and cognitive development and the coexistence inside and outside the school.
Description: La investigación está orientada a explorar y caracterizar situaciones que suscitan emociones de tristeza, alegría, ira y miedo en niños de 4 a 5 años de edad, a través de una propuesta de intervención educativa que aborda el estudio de las emociones a partir de cuentos infantiles y del diseño de estrategias didácticas como la caja viajera y el club de lectura, que favorecen la participación de los padres de familia y/acudientes en las actividades de clase. Su propósito es ayudar a los niños, padres y maestros a reconocer, comprender y expresar las emociones, de manera que se abran espacios de diálogo en la escuela y en el hogar para la educación emocional. La propuesta de intervención educativa se constituye en un aporte para los maestros de educación inicial ya que brinda elementos para la exploración y comprensión de las emociones de los niños, lo cual favorece su desarrollo afectivo, social y cognitivo y la convivencia dentro y fuera de la escuela.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22190
Appears in Collections:Maestría en Infancia y Cultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diazingri2019_compressed.pdf3,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.