Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22179
Title: Literatura infantil: entre la experiencia y el discurso
Author: Riveros Ramírez, Vilma Elizabeth
Advisor: Corrales Mejía, María Cristina
Subjects: Maestría en Infancia y Cultura - Tesis y disertaciones académicas
Literatura infantil
Pedagogía infantil
Pensamiento crítico
Keywords: Infancia
Literatura
Participación
Experiencia
Práctica pedagógica
Date: 24-Jul-2019
Abstract: The present investigation is based on a search of theoretical, conceptual and methodological elements, about the relation of literature and the participation of children of early childhood, in the private institutional environment, through the speeches and experiences that the community has educational For this case study, a documentary review was carried out, as well as the design and implementation of surveys, workshops and observation of the community actors - transition children, families and teachers - of a private kindergarten located in the Kennedy locality of the city of Bogotá, in order to understand and analyze the particular dynamics of interaction, discourses and experiences around literature and children's participation, making visible the close relationship between these two variables in the educational experiences of children and girls and pedagogical practices. It becomes evident from this study, there may be some pedagogical practices distant from official discourses, the governing activities are a possibility of integral development for children, therefore it is essential to continue with this empowerment in play, art, literature and exploration of the environment, in public and private educational contexts.
Description: La presente investigación parte de una búsqueda de elementos teóricos, conceptuales y metodológicos, acerca de la relación de la literatura y la participación de niños y niñas de primera infancia, en el ámbito institucional privado, a través de los discursos y experiencias que tiene la comunidad educativa. Para este estudio de caso se realizó una revisión documental, así como el diseño e implementación de encuestas, talleres y observación a los actores de la comunidad - niños, niñas y familias de transición, docentes y directivos - de un jardín infantil privado ubicado en la localidad de Kennedy de la ciudad de Bogotá, con el fin de comprender y analizar las dinámicas particulares de interacción, discursos y experiencias en torno a la literatura y a la participación infantil, visibilizando la relación estrecha entre estas dos variables en las experiencias educativas de los niños y niñas y las prácticas pedagógicas. Se hace evidente a partir de este estudio de caso que pueden existir algunas prácticas pedagógicas distantes a discursos oficiales, por tanto son las actividades rectoras una posibilidad de desarrollo integral para los niños y niñas, de esta manera es indispensable continuar con el empoderamiento del juego, el arte, la literatura y la exploración del medio, en contextos educativos públicos y privados que trabajan con la primera infancia.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22179
Appears in Collections:Maestría en Infancia y Cultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RiverosRamírezVilmaElizabeth2019pdfTesis de maestría1,86 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons