Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22177
Title: Semillas para la paz desde la educación inicial: orientaciones pedagógicas
Author: Alba Ferro, Diana Paola
Advisor: Ramírez, Piedad
Subjects: Maestría en Infancia y Cultura - Tesis y disertaciones académicas
Educación para la paz
Orientación pedagógica
Cultura de paz
Keywords: Semillas para la paz
Educación inicial
Orientaciones pedagógicas
Cátedra para la paz
Date: 17-Jul-2019
Abstract: This research process aimed to propose pedagogical guidelines for the implementation of the chair for peace in initial education. This process is based on a theoretical framework where different conceptions were woven around the meaning of initial education, child development, culture, peace and different relevant aspects in relation to the consolidation of a peaceful culture focused. The approach and methodological design were raised from a qualitative perspective, whose strategies were: the documentary analysis and expert judgment. Based on the documentary analysis of the guidelines and the orientation developed by the Ministry of National Education in relation to the implementation of the law chair for peace, there were significant aspects and gaps in the implementation of the chair in initial education which motivated the construction of the proposal of pedagogical orientations that are presented here. To validate this proposal, a discussion group was formed with a teacher team from initial education. In this sense, the carried out research provides results and recommendations, which allow the recognition of the meaning of initial education, to improve the processes around the implementation of the Chair for Peace, with children from 4 to 5 years old, facilitating that this chair for peace will be a reality in the classrooms, besides it can contribute to the construction of a culture of peace.
Description: Este proceso de investigación tuvo como objetivo proponer unas orientaciones pedagógicas para la implementación de la cátedra para la paz en educación inicial. Este proceso se fundamenta a la luz de un marco teórico donde se tejieron diferentes concepciones en torno al sentido de la educación inicial, el desarrollo infantil, la cultura, la paz y diferentes aspectos relevantes con relación a la consolidación de una cultura pacífica. El enfoque y diseño metodológico se planteó desde una perspectiva cualitativa cuyas estrategias fuero: el análisis documental y el juicio de expertos. A partir del análisis documental a los lineamientos y a las orientaciones construidas por el Ministerio de Educación Nacional con relación a la implementación de la ley cátedra para la paz, se evidenciaron aspectos relevantes y vacíos en la implementación de la cátedra en la educación inicial. Lo que motivó la construcción de la propuesta de las orientaciones pedagógicas, que aquí se presentan. Para validar dicha propuesta se realizó un grupo de discusión con un equipo de maestras de educación inicial. En este sentido la investigación realizada aporta resultados y recomendaciones, que permiten desde el reconocimiento del sentido de la educación inicial, mejorar los procesos en torno a la implementación de la cátedra para la paz, con niños y niñas de 4 y 5 años, de forma que esta cátedra sea una realidad en las aulas y que pueda aportar a la construcción de una cultura de paz.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22177
Appears in Collections:Maestría en Infancia y Cultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AlbaFerroDianaPaola2019.pdfTesis de maestría979,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.