Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22175
Title: El encuentro con el otro en la escuela: la educación inclusiva, una oportunidad para el reconocimiento de la diversidad
Author: Parra Maradey, Adriana del Pilar
Clavijo Mape, Ángela Patricia
Advisor: Bothert Ortiz, Karina Claudia
Subjects: Maestría en Infancia y Cultura - Tesis y disertaciones académicas
Educación inclusiva
Estudiantes con discapacidades
Educación de niños ciegos
Keywords: Educación inclusiva
Diversidad
Discapacidad
Discapacidad visual
Sujeto
Otro
Inclusión
Capacidades
Date: 24-Jul-2019
Abstract: This research rescues the experiences of a group of children with and without visual impairment, parents and teachers with the inclusive education to understand how this process enables the encounter with the other in the school and recognizes it as a diverse subject. It is carried out from an ethnographic approach, through the application of semi-structured interviews and narrative testimonies through the conversation with children with and without visual disability, their families and teachers. It gives an account of how inclusive education is first and foremost the recognition of the other as a subject, which in turn depends on the disposition that teachers have towards the process and on the way in which families project security and autonomy in their children with disability.
Description: Esta investigación rescata las experiencias que han tenido un grupo de niños y niñas con y sin discapacidad visual, padres de familia y docentes con la educación inclusiva para comprender de qué manera este proceso posibilita el encuentro con el otro en la escuela y lo reconoce como un sujeto diverso. Se realiza desde un enfoque etnográfico, a través de la aplicación de entrevistas semiestructuradas y testimonios narrativos por medio del conversatorio con niños y niñas con y sin discapacidad visual, sus familias y docentes. Da cuenta de cómo la educación inclusiva es ante todo el reconocer al otro como un sujeto, lo cual a su vez depende de la disposición que los docentes tengan frente al proceso y de la manera en que las familias proyecten seguridad y autonomía en sus hijos con discapacidad.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22175
Appears in Collections:Maestría en Infancia y Cultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ParraMaradeyAdrianadelPilar2019.pdfTesis de maestría747,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.