Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22174
Title: El desarrollo emocional de los niños a partir de la experiencia literaria
Author: Cárdenas Salcedo, Mónica Beatriz
Organista Pérez, Martha Nahir
Advisor: Bothert Ortíz, Karina Claudia
Subjects: Maestría en Infancia y Cultura - Tesis y disertaciones académicas
Emociones infantiles
Literatura educativa
Literatura - Enseñanza
Infancia
Keywords: Emociones
Experiencia literaria
Interrelaciones
Herramientas pedagógicas
Desarrollo infantil
Date: 24-Jul-2019
Abstract: This research work arises from the concern of teachers in the official sector who, within the context of the school, verify on a day-to-day basis the difficult interrelationships in the school and it is found that largely they are due to the inappropriate handling of basic emotions. It is experienced in the official sector and in the daily work with children a violent reality of school and therefore emerges interest in the field of study of human emotions and specifically in children, that is how the current team is constituted in order to carry out this research, within the framework of the Master in childhood and culture, with emphasis on development and education. However, the greatest richness is that we have been able to make progress in our personal life projects and in our pedagogical work, so we hope to be able to implement it hand in hand with children, in other institutions, so that this proposal becomes a model that contributes to creating the pedagogical tools necessary for teachers to be active agents of transformation in society, specifically in school, favoring processes in child development, and in the formation of integral human beings and citizens. This research is qualitative in nature, since it constitutes a way of thinking, a human posture that interprets realities, that tries to understand worlds, human constructions, subjectivities, with rigour and ethical commitment to achieve results that are significant within the framework of culture. It is vital to have wisdom to integrate theory and practice and to configure an adequate product about a human reality, which is not neutral and which is important in each of its steps, in its interactions and dynamics. It is a profoundly human, social and cultural process. The proposal is a participatory action research, in this sense the idea is to provoke transformation from the management of emotions in the collective, social and cultural framework, starting from the application of the didactic strategy of the workshop, to harmonize theory and practice and as a means to converge valuable elements, object of analysis. The work "The Endless Story" by author Michael Ende2 will be the vehicle we will use to deal with children's emotions: it is about crystallizing the idea of strengthening the child's emotions and encourage an approach to the literary experience, the discovery and empowerment of fantasy and imagination, love and the drives of life and death, as elements to manage emotions and also develop a process of production of new knowledge in the field of childhood studies
Description: El presente trabajo de investigación surge de la preocupación de docentes del sector oficial que dentro del contexto de la escuela verifican en el día a día, en las interrelaciones un manejo inadecuado de las emociones básicas. Se vivencia en el sector oficial y en el quehacer cotidiano con los niños y niñas una realidad violenta de la escuela y por lo tanto surge el interés por el campo de las emociones del ser humano y específicamente en los niños y las niñas, es así como se constituye el actual equipo de trabajo, en aras de realizar investigación, en el marco de la Maestría en infancia y cultura, con énfasis en desarrollo y educación. Sin embargo, la mayor la riqueza la constituye el haber podido avanzar en nuestros proyectos de vida personales y en el quehacer pedagógico, por lo tanto se espera poder implementarlo de la mano de los niños y niñas, y que se constituya en un modelo que contribuya a crear herramientas pedagógicas necesarias para que los maestros seamos agentes activos de trasformación social, específicamente en la escuela, favoreciendo los procesos de desarrollo infantil, y en la formación de seres humanos y ciudadanos integrales. La presente investigación es de carácter cualitativa, dado que, constituye una forma de pensar, una postura humana que interpreta realidades, que trata de comprender mundos, construcciones humanas, subjetividades, con rigurosidad y compromiso ético para alcanzar resultados que sean significativos en el marco de la cultura. Es vital tener sabiduría para integrar teoría y práctica y configurar un adecuado producto acerca de una realidad humana, que no es neutral y que es importante en cada uno de sus pasos, en sus interacciones y dinámicas. Es un proceso profundamente humano, social y cultural. La propuesta es una investigación acción participativa, en este sentido la idea es provocar la transformación a partir de la gestión de emociones en el marco colectivo, social y cultural; se parte de la aplicación de la estrategia didáctica del taller, para armonizar teoría y práctica y como medio para confluir elementos valiosos, objeto de análisis. La obra “La historia interminable” del autor Michael Ende1 será el vehículo que utilizaremos para abordar con los niños el temas de sus emociones: se trata de cristalizar la idea de potenciar el fortalecimiento de las emociones del niño y favorecer un acercamiento a la experiencia literaria, al descubrimiento y potenciación de la fantasía y la imaginación, el amor y las pulsiones de vida y de muerte, como elementos para gestionar emociones y así mismo desarrollar un proceso de producción de nuevos conocimientos en el campo de estudios de la infancia.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22174
Appears in Collections:Maestría en Infancia y Cultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CárdenasSalcedoMónicaBeatriz2019.pdfTesis de maestría3,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.