Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/22173
Title: Voces y saberes de niños y niñas frente al conflicto a propósito de la construcción de una cultura de paz
Author: Sarmiento Avellaneda, Nicole Andrea
Advisor: Santamaría, Flor Alba
Subjects: Maestría en Infancia y Cultura - Tesis y disertaciones académicas
Conflicto armado - Colombia
Niños - Relatos personales
Violencia
Paz
Construcción de paz
Keywords: Infancias
Lenguaje
Relatos
Cultura
Conflictos
Paz
Date: 24-Jul-2019
Abstract: This study, developed from a qualitative methodology, aims to understand the knowledge of children when facing conflict, due to the importance that this social phenomenon has for the construction of a culture of peace. The research recognizes the transcendence of a child’s role in the transformation of conflicts, as well as language, from which it is possible to explore the meanings that children have woven? in relation to this social phenomenon. For the information analysis, an examination of the content was carried out, identifying categories such as the origins of the conflict, the possibilities of transformation and perpetuation of the same, from the voices and knowledge of the children. The relationship between categories facilitated the creation of different meanings in the face of conflict, which allows us to rethink initiatives in relation to the construction of the long-awaited culture of peace.
Description: Esta investigación gestada desde una metodología cualitativa, tiene como objetivo la comprensión de los saberes de niños y niñas frente al conflicto, debido a la importancia que este fenómeno social tiene para la construcción de una cultura de paz. En la investigación se reconoce la trascendencia del papel de los niños y niñas en la transformación de los conflictos, así como del lenguaje, a partir del cual es posible explorar los significados que los niños/as han tejido en relación con este fenómeno social. Para el análisis de la información se efectuó un análisis del contenido, donde se identificaron categorías como los orígenes del conflicto, las posibilidades de transformación y perpetuación de los mismos, desde las voces y saberes de los niños y niñas. La relación entre categorías facilitó la creación de tejidos de significados frente al conflicto, que permite repensar iniciativas en relación con la construcción de la tan anhelada cultura de paz.
URI: http://hdl.handle.net/11349/22173
Appears in Collections:Maestría en Infancia y Cultura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SarmientoAvellanedaNicoleAndrea2019.pdfTesis de maestría1,48 MBTesis de maestríaView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons