Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/2110
Title: Leer, Transformar Y Comunicar Las Mil Y Una Noches: Una Aproximación A La Experiencia Estética En La Escuela
Author: Higuera Jiménez, Susan Lorena
Torres Penna, Maritza
Advisor: Fajardo Fajardo, Carlos
Keywords: Experiencia
Experiencia estética
Poiesis-Aisthesis-Catharsis
Multimodalidad
Radio
Radio Escolar.
Date: 4-Aug-2015
Abstract: The current research proposal was carried out in formal education context with eleventh graders at Aldemar Rojas Plazas. This public school is located in San Cristobal neighborhood in Bogotá. This study was an attempt to encourage meaningful mediations in the classroom between learners, literature and radio since multimodal transformation to radio-language of the book Arabian Nights. However, this proposal was developed from some theoretical postulates that strengthened the intervention for the enrichment of the pedagogical, didactic and academic field, thus they were transverse to the advancement and teachers’ reflections along the research. So there were established the next categories: Experience and aesthetic experience from studies in the theory of reception, essentially since Hans Robert Jauss; the educative and communicative concept of multimodality stated by de Gunther Kress y Theo Van Leewen; and the radio and school radio proposed by the Latin-American authors Mario Kaplún y José Lopez Vigil. All this above, with the essential proposal of enriching the approach and appropriation of literature in the school through the aesthetic pleasure and the possibility of generating communicative and artistic experiences through the radio production and management of ICT.
Description: La presente propuesta de investigación se produjo en el ámbito educativo formal, con estudiantes de undécimo grado del C.E.D. Aldemar Rojas Plazas, ubicado en la localidad de San Cristóbal; fue un intento de propiciar mediaciones significativas en el aula entre los y las discentes, la literatura y la radio a partir de la transformación multimodal a lenguaje radiofónico de Las Mil y Una Noches. Sin embargo, la propuesta se desarrolló a su vez desde unos postulados teóricos que consolidaron la intervención en pro del enriquecimiento del campo pedagógico, didáctico y académico, así pues fueron transversales al avance y reflexión de las docentes investigadoras las categorías de: Experiencia y Experiencia Estética desde los estudios enmarcados en la teoría de la recepción, esencialmente desde Hans Robert Jauss; Multimodalidad a partir de los postulados edu-comunicativos y pedagógicos de Gunther Kress y Theo Van Leewen; finalmente en el ámbito latinoamericano, Radio y Radio Escolar desde Mario Kaplún y José López Vigil. Lo anterior, con el objetivo esencial de enriquecer el acercamiento y apropiación de la literatura en la escuela por medio del goce estético y la posibilidad de generar experiencias artísticas y comunicativas a través de la producción radial y el manejo de TIC.
URI: http://hdl.handle.net/11349/2110
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TorresPennaMaritza2015.pdf7,31 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons