Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15973
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBustos Velazco, Edier Hernán-
dc.creatorMartínez Becerra, Yessica Andrea-
dc.date.accessioned2019-08-08T21:52:42Z-
dc.date.available2019-08-08T21:52:42Z-
dc.date.created2019-07-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11349/15973-
dc.descriptionEsta investigación aporta a la enseñanza de la arqueoastronomía de la cultura de San Agustín desde una perspectiva multisensorial en estudiantes con discapacidad visual (ceguera), por ello, el principal objetivo de esta investigación fue el desarrollo de habilidades multisensoriales para cada estudiante haciendo uso de una secuencia de actividades (SA) en la cual, se ve el principio de retroalimentación de las actividades de acuerdo a lo que plantea la Investigación – Acción (I-A). De acuerdo a ello, la información se sistematizó con el software cualitativo MAXQDA ® y los principales resultados se encuentran asociados al desarrollo del espacio táctil, auditivo, la motricidad, así como la percepción de objetos, tiempo y objetos; las cuales a su vez dependían de una categoría emergente como son los territorios vividos.spa
dc.description.abstractThis research contributes to the teaching of the archeastronomy of the culture of San Agustín from a multisensory perspective in students with visual impairment (blindness), therefore, the main objective of this research was the development of multisensory skills for each student using a sequence of activities (SA) in which, the principle of feedback of the activities is seen according to what the Research - Action (AI) raises. Accordingly, the information was systematized with the qualitative MAXQDA ® software and the main results are associated with the development of tactile, auditory, motor space, as well as the perception of objects, time and objects; which in turn depended on an emerging category such as the territories lived.spa
dc.format.mimetypepdfspa
dc.rightsAn error occurred on the license name.*
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.subjectArqueoastronomía multisensorialspa
dc.subjectDiscapacidad visualspa
dc.subjectHabilidades multisensorialesspa
dc.subjectSolsticiospa
dc.titleTocando, sintiendo y escuchando el universo: la arqueoastronomía multisensorial. Una propuesta investigativa para la enseñanza de la astronomía en población con discapacidad visualspa
dc.subject.lembMaestría en Educación - Tesis y disertaciones académicasspa
dc.subject.lembCiencias - Enseñanzaspa
dc.subject.lembDiscapacidad visualspa
dc.subject.lembEstimulación sensorialspa
dc.subject.lembAprendizaje perceptivospa
dc.subject.lembArqueoastronomíaspa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.creator.emailandrea.martinez1435@gmail.comspa
dc.title.titleenglishPlaying, feeling and listening to the universe: multisensory archaeastronomy. a research proposal for the teaching of astronomics in population with visual disabilitiesspa
dc.subject.keywordMultisensory archeo-astronomyspa
dc.subject.keywordVisual disabilityspa
dc.subject.keywordMultisensory skillsspa
dc.subject.keywordSolsticespa
dc.type.degreeInvestigación-Innovaciónspa
dc.rights.accesoAbierto (Texto Completo)spa
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MartínezBecerraYessicaAndrea2019.pdf5,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.