Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15973
Title: Tocando, sintiendo y escuchando el universo: la arqueoastronomía multisensorial. Una propuesta investigativa para la enseñanza de la astronomía en población con discapacidad visual
Author: Martínez Becerra, Yessica Andrea
Advisor: Bustos Velazco, Edier Hernán
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Ciencias - Enseñanza
Discapacidad visual
Estimulación sensorial
Aprendizaje perceptivo
Arqueoastronomía
Keywords: Arqueoastronomía multisensorial
Discapacidad visual
Habilidades multisensoriales
Solsticio
Date: 18-Jul-2019
Abstract: This research contributes to the teaching of the archeastronomy of the culture of San Agustín from a multisensory perspective in students with visual impairment (blindness), therefore, the main objective of this research was the development of multisensory skills for each student using a sequence of activities (SA) in which, the principle of feedback of the activities is seen according to what the Research - Action (AI) raises. Accordingly, the information was systematized with the qualitative MAXQDA ® software and the main results are associated with the development of tactile, auditory, motor space, as well as the perception of objects, time and objects; which in turn depended on an emerging category such as the territories lived.
Description: Esta investigación aporta a la enseñanza de la arqueoastronomía de la cultura de San Agustín desde una perspectiva multisensorial en estudiantes con discapacidad visual (ceguera), por ello, el principal objetivo de esta investigación fue el desarrollo de habilidades multisensoriales para cada estudiante haciendo uso de una secuencia de actividades (SA) en la cual, se ve el principio de retroalimentación de las actividades de acuerdo a lo que plantea la Investigación – Acción (I-A). De acuerdo a ello, la información se sistematizó con el software cualitativo MAXQDA ® y los principales resultados se encuentran asociados al desarrollo del espacio táctil, auditivo, la motricidad, así como la percepción de objetos, tiempo y objetos; las cuales a su vez dependían de una categoría emergente como son los territorios vividos.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15973
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MartínezBecerraYessicaAndrea2019.pdf5,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.