Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15968
Title: "Narrando el tejido intercultural del territorio Muisca de Bosa"
Author: Ortiz Ibañez, Lesly Julia
Advisor: Guzmán Munar, Margoth
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Muiscas - Vida social y costumbres - (Localidad, Bogotá, Colombia)
Educación intercultural
Narrativas
Keywords: Educación intercultural
Territorio
Memoria
Narrativas
Decolonialidad
Ancestralidad
identidad
Madre tierra
Origen
Común-unidad
Pedagogía Muiskanoba
Date: 30-May-2019
Abstract: This research process “Telling the intercultural weaving of the Mhuysqa territorry of Bosa” is a tissue of questions, reflections and learning meanings about the origin, the mother earth and the territorry. This process was done with the students I was with in primary school from first to fifth grade in the years between 2014 and 2018. Together we wordered about how to strenghten the cultural and identity memories in the school context, starting from the narratives of the families shared by the community of the group 501 and the intercultural weaving of the Mhuysqa territorry of Bosa. This process was developed taking into account decolonial perspective, intercultural education, memories narratives, strenghtening of the identity and the acknowledgement of the territorry in common – unity. It was done through qualitative research, reflective actions in the classroom, observation, life stories, word ceremonies, Muiskanoba pedagogy, family knowledge and the organization of pedagogic proposals. In this path we found a school where ancestral territorial authentic and diverse qualities converge; where the community weaved its own history and memory, forging identity and a meaningful potential of transformation, looking forward to its necessities, interests, abilities, cultural values and integral formation. This is a school that acknowledges in the other the opportunities to, in community, forge better expectatives in its quality of life. Although this process was not always easy, because it was different and alternative to that accustomed in the colony, we found the possibility to weave common – unity from the differences. Through this the school recovered its importance as a place where people could listen, think, learn, teach, weave words, be in family and common – unity with the territory in terms of identity, harmony with mother earth and cultural empowering. It is a living school that acknwoledges its community, its territory, and this allows it to understand itself form its own common and individual learnings.
Description: El proceso investigativo “Narrando el tejido intercultural del territorio Muisca de Bosa”, es un tejido de inquietudes, reflexiones y sentidos de aprendizaje, sobre origen, madre tierra y territorio, el cual fue hecho con la comunidad educativa que acompañé desde primero a quinto grado de la básica primaria desde el año 2014 hasta el 2018. Durante ese tiempo nos cuestionamos cómo hemos logrado afianzar las memorias culturales e identitarias en el contexto escolar de la Institución Educativa Distrital San Bernardino, a partir de narrativas familiares que comparte la comunidad educativa del curso 501 con el tejido intercultural del territorio muisca de Bosa. Este proceso se tejió a partir de las perspectivas decoloniales, la educación intercultural, la narración de memorias, el fortalecimiento de la identidad y el reconocimiento del territorio en común-unidad. Se hizo a través de la investigación cualitativa, la acción reflexión en el aula, la observación, historias de vida, círculos de palabra, pedagogías Muiskanoba, saberes familiares y la sistematización de propuestas pedagógicas. En este recorrido encontramos una escuela donde confluyen cualidades territoriales ancestrales auténticas y diversas, sabia vital de aprendizaje, donde la comunidad, tejió su propia historia y memoria, forjando identidad y un potencial significativo de transformación, en pro de sus necesidades, intereses, habilidades, valores culturales y formación integral. Una escuela que reconoce en el “otro” oportunidades para, en comunidad, forjar mejores expectativas en su calidad de vida. Aunque este proceso no siempre fue tan fácil, por ser diferente y alternativo al instaurado desde la colonia, en el mismo conflicto, encontramos las posibilidades de tejer común – unidad desde las diferencias. La institución educativa recobró su importancia como epicentro de encuentro para escucharse, pensarse, aprenderse, enseñarse, construirse, tejer palabra, familia, común – unidad y territorio con identidad, armonía con la madre tierra y empoderamiento cultural. Una escuela viva que reconoce su comunidad, su territorio y le permite comprenderse desde sus aprendizajes conjuntos, particulares y propios.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15968
Appears in Collections:Maestría en Educación

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