Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15924
Title: Diseño e implementación y evaluación de un objeto virtual de aprendizaje como refuerzo del concepto de célula para estudiantes de grado séptimo del Instituto Pedagógico Nacional, Bogotá- Colombia
Author: Benavides Pérez, Nicolás
Advisor: Giraldo Quintero, Gustavo
Subjects: Licenciatura en Biología - Tesis y disertaciones académicas
Objeto Virtual de Aprendizaje
Tecnología educativa
Innovaciones educativas
Keywords: OVA
Diseño
Implementación
Evaluación
Séptimo grado
Aula virtual
Date: 23-Nov-2017
Abstract: The recent digitalization of the world, product of the development and popularization of the computer and the internet, has changed the model of information distribution and has given rise to the knowledge society where ideas and their applications are becoming increasingly valuable and interconnections they become more and more evident (MEN, 2013). One way to obtain an effective combination of the educational and technological context is the use of Learning Objects (OA) or Virtual Learning Objects (OVA) that help promote self-learning online and virtual learning, with the help of ICT. For Rodríguez (1997), the cell is an important concept to understand the living matter, the flow of energy and the relationship between living beings and their environment. Research highlights conceptual errors in students and difficulties in constructing images and mental models related to the cell (Atensia, 2012). The inclusion of ICT in education has generated new didactic and enhanced pedagogical ideals such as: offer learning environments rich in materials and experiences that captivate the interest; grant greater freedom to explore, observe, analyze, and build knowledge; stimulate the imagination, creativity, and critical sense; offer multiple richer and updated sources of information; facilitate a scientific understanding of social and natural phenomena and allow for multisensory learning experiences (MEN, 2013). The objective of this work was to design and implement an OVA to bring the cell concept closer to seventh grade students of the National Pedagogical Institute. The main focus intends to interrelate the contents of the concept and the object with the students, which allows the construction of knowledge mediated by the new information and communication technologies, adjusted to the MEN's competency standards. Likewise, the effectiveness, quality of OVA content and satisfaction were analyzed, as well as identifying factors that contribute to the redesign or restructuring of the virtual object, always thinking about its improvement.
Description: La reciente digitalización del mundo, producto del desarrollo y popularización del computador y el Internet, ha cambiado el modelo de distribución de la información y ha dado lugar a la sociedad del conocimiento donde las ideas y sus aplicaciones cobran cada vez más valor y las interconexiones se hacen cada vez más evidentes (MEN, 2013). Una forma de obtener una combinación eficaz del contexto educativo y tecnológico es la utilización de Objetos de Aprendizaje (OA) u Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA) que ayudan a promover el autoaprendizaje el aprendizaje en línea y el virtual, con ayuda de las TIC. Para Rodríguez (1997), la célula es un concepto importante para comprender la materia viva, el flujo de energía y la relación entre los seres vivos y su entorno. Investigaciones reseñan errores conceptuales en los alumnos y dificultades para construir imágenes y modelos mentales relacionados con la célula (Atensia, 2012). La inclusión de las TIC en la educación, ha generado nuevas didácticas y potenciado ideales pedagógicos tales como: ofrecer ambientes de aprendizaje ricos en materiales y experiencias que cautiven el interés; otorgar mayor libertad para explorar, observar, analizar, y construir conocimiento; estimular la imaginación, creatividad, y sentido crítico; ofrecer múltiples fuentes de información más ricas y actualizadas; facilitar una comprensión científica de los fenómenos sociales y naturales y permitir realizar experiencias de aprendizaje multisensorial (MEN, 2013) El presente trabajo tuvo como objetivo diseñar e implementar un OVA para acercar el concepto célula a los estudiantes de grado séptimo del Instituto Pedagógico Nacional. El enfoque principal pretende interrelacionar los contenidos del concepto y del objeto con los estudiantes, lo que permite la construcción del conocimiento mediado por las nuevas tecnologías de la información y la comunicación, ajustado a los estándares de competencias del MEN. Así mismo, se analizó la efectividad, calidad del contenido del OVA y la satisfacción, además identificar factores que contribuyan en el rediseño o reestructuración del objeto virtual pensando siempre en su mejora.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15924
Appears in Collections:Licenciatura en Biología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BenavidesPerezNicolasStyven2018.pdfTrabajo de grado1,5 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons