Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15636
Title: Etnomatemática al aula: la danza como medio en la relación cultura y escuela
Author: Gutiérrez Vargas, Miguel Andrés
Advisor: Torres Duarte, José Eduardo
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Etnomatemáticas
Danza colombiana - Enseñanza primaria
Matemáticas - Enseñanza
Keywords: Etnomatemática
Danza folclórica
Actividad universal
Aforismo
Texto matemático
Escuela
Date: 25-Jun-2019
Abstract: This research report shows the relationship I wanted to establish between an experience of inquiry into mathematics that are used by a cultural group of dances from the perspective of ethno mathematics, it was taken to the conventional classroom in which I work as a teacher of mathematics, specifically I took as an input the mathematical knowledge identified in the usual practices of folk dance activity in a group of the city of Bogotá, described by Gutierrez (2012), from these I elaborated a proposal of teaching geometric knowledge for children of third grade of primary school with the purpose of establishing links between the knowledge coming from the ethno mathematics and the conventional classrooms. For the development and analysis of the activities, I used categories based on the universal mathematical activities described by Bishop (1999): counting, measuring, designing, explaining, locating and playing; in addition, the mathematical-body relationship from which I created aphorisms inspired by the work of Miarka (2018), aphorisms of image, movement, body, rhythm and culture; finally the conception of mathematical text proposed by Parra (2013), which implies the appearance of signs and symbols that maintain a structure as a semiotic system and that enables communication among the members of a group.
Description: En este reporte de investigación está plasmada la relación que quise establecer entre una experiencia de indagación de las matemáticas que son utilizadas por un grupo cultural de danzas desde la perspectiva de la etnomatemática, llevada ahora al aula de clase convencional en la cual me desempeño como profesor de matemáticas, específicamente tomé como insumo los saberes matemáticos identificados en las prácticas habituales de la actividad danza folclórica en un grupo de la cuidad de Bogotá, descritos por Gutiérrez (2012), a partir de estos elaboré una propuesta de enseñanza de saberes geométricos para niños de grado tercero de primaria con el propósito de establecer vínculos entre los saberes provenientes de la etnomatemática y las aulas convencionales. Para el desarrollo y análisis de las actividades recurrí a categorías basadas en las actividades matemáticas universales descritas por Bishop (1999), contar, medir, diseñar, explicar, localizar y jugar; además, la relación matemática–cuerpo desde donde construí aforismos inspirados en el trabajo de Miarka (2018), aforismos de imagen, movimiento, cuerpo, ritmo y cultura; finalmente la concepción de texto matemático propuesta por Parra (2013), que implica la aparición de signos y símbolos que mantengan una estructura como sistema semiótico y que posibilite la comunicación entre los integrantes de un grupo.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15636
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GutierrezVargasMiguelAndres2019.pdf4,9 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons