Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15473
Title: Balance de las políticas institucionales de paz en instituciones de educación superior en Colombia
Author: Acero Rodríguez, Daniela Alejandra
Advisor: Díaz Gamba, Wilson
Subjects: Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana - Tesis y disertaciones académicas
Educación para la paz
Universidades - Colombia - Políticas
Cultura de paz - Enseñanza
Keywords: Educación superior
Políticas institucionales
Balance
Paz
Date: 21-Feb-2019
Abstract: The present investigation(research) tries to identify how many Institutions of Top Education (IES) in Colombia possess an institutional politics(policy) of peace and to identify them inside the frame of the academic institucionalidad; by means of the construction of a Benchmarking like methodology that allows us to confirm(resist) all the Institutional Policies of Peace (PIP) identifying the practices of reference and formulation in order to enrich our institutional politics(policy) of peace. The University seeks to reach to the strengthening and awareness(sensitization) of a culture of peace hospitalizes(sends inland) and external, promoting spaces of dialog for the construction of peace in the country. For it the workshop " Weaving ways of Peace " it(he,she) is orientated to the collective construction of an institutional politics(policy) of peace, doing part(report) of the inputs to create such a policy. As an initiative of the Institute for the Pedagogy of Peace and Urban Conflict (IPAZUD) and the Institutional Committee for Peace of the University, a number of objectives are demarcated; within which they are located, identify the initiatives of peace, citizenship and democracy, which have been led by the different actors of the District University. In addition to proposing harmonized and concerted strategies with the academic community, to contribute in the positioning of our university as a generator of knowledge, research and extension on issues of peace. In the same way, strengthen the democratic and participatory processes that contribute to the consolidation of the PIP. According to these objectives, a pedagogical review of the workshops is planned through a relevant approach that optimises the implementation of the workshops. To conclude by means of a research article that will demonstrate the review of a hypothesis resulting from this comparison of the PIP.
Description: La presente investigación pretende identificar cuántas Instituciones de Educación Superior (IES) en Colombia poseen una política institucional de paz e identificarlas dentro del marco de la institucionalidad académica; mediante la construcción de un Benchmarking como metodología que nos permita contrastar todas las Políticas Institucionales de Paz (PIP) identificando las prácticas de referencia y formulación con el fin de enriquecer nuestra política institucional de paz. La Universidad busca aportar al fortalecimiento y sensibilización de una cultura de paz interna y externa, promoviendo espacios de diálogo para la construcción de paz en el país. Por ello el taller “Tejiendo caminos de Paz” se orienta a la construcción colectiva de una política institucional de paz, haciendo parte de los insumos para crear dicha política. Siendo una iniciativa del Instituto para la Pedagogía la Paz y en Conflicto Urbano (IPAZUD) y del Comité Institucional de Paz de la Universidad, se demarcan una serie de objetivos; dentro de los que se encuentran, identificar las iniciativas de paz, ciudadanía y democracia, que han sido lideradas por los distintos actores de la Universidad Distrital. Además de proponer estrategias armonizadas y concertadas con la comunidad académica, para aportar en el posicionamiento de nuestra universidad como generadora de conocimiento, investigación y extensión en temas de paz. De la misma manera fortalecer los procesos democráticos y participativos que aporten a la consolidación de la PIP. De acuerdo a estos objetivos se esquematiza una revisión pedagógica de los talleres a través de un enfoque pertinente que optimice la implementación de los mismos. Para concluir mediante un artículo de investigación que evidenciará la revisión de una hipótesis producto de esta contrastación de las PIP.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15473
Appears in Collections:Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AceroRodriguezDanielaAlejandra2019.pdfAceroRodríguezDanielaAlejandra20191,25 MBAdobe PDFView/Open
AceroRodriguezDanielaAlejandraAnexos2019.zipAceroRodríguezDanielaAlejandra2019.Anexos712,3 kBUnknownView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons