Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15437
Title: La metacognición como estrategia metodológica para mejorar las competencias lectoras
Author: Torres Mateus, Jorge Alberto
Pradilla Alvarado, Oscar Andrés
Advisor: González Osorio, Clara Ivonne
Subjects: Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana - Tesis y disertaciones académicas
Literatura - Estudio y enseñanza
Lectura - Enseñanza secundaria
Metacognición
Comprensión de lectura - Enseñanza secundaria
Keywords: Metacognición
Competencias lectoras
Decodificación
Comprensión
Estrategias
Lectura inferencial
Date: 15-May-2018
Abstract: The following monograph, on how metacognitive strategies improve reading skills in tenth grade students, is part of a qualitative research and action research carried out in the Federico Garcia Lorca IED School (Headquarters A), in the 10-01 course . During the investigation, a diagnosis was made that would show the level of reading according to the MEN in the reading competitions; to then develop a series of workshops and activities aimed at raising awareness of metacognitive strategies that would help students improve their reading skills. The results were aimed at identifying the use of strategies by the students in reading after knowing a reading competence that does not correspond only to decoding, but also to understanding and using metacognition, in order to reach inferential and critical-intertextual levels.
Description: La siguiente monografía, sobre cómo las estrategias metacognitivas mejoran las competencias lectoras en estudiantes de grado décimo, forma parte de una investigación cualitativa e investigación-acción llevada a cabo en el Colegio Federico Garcia Lorca I.E.D (Sede A), en el curso 10-01. Durante la investigación, se realizó un diagnóstico que evidenciaría el nivel de lectura según los MEN en las competencias lectoras; para en seguida elaborar una serie de talleres y actividades enfocadas a dar a conocer las estrategias metacognitivas que ayudarían a los estudiantes a mejorar su competencia lectora. Los resultados estuvieron encaminados a identificar el uso de estrategias por parte de los estudiantes en la lectura después de conocer una competencia lectora que no corresponda únicamente a decodificación, sino también a comprensión y el empleo de la metacognición, con el fin de llegar a niveles inferenciales y critico-intertextual.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15437
Appears in Collections:Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TorresMateusJorgeAlberto2018.pdf9,38 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons