Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15241
Title: Formar desde la socioafectividad: un reto de la educación para la paz
Author: Vera Arias, Sandra Milena
Advisor: Riveros, Hernán
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Educación para la paz
Cultura de paz
Sociología de la educación
Keywords: Educación para la paz
Comunicación/educación
Enfoque socio-afectivo
Cultura de paz
Jóvenes
Sensibilización
Date: Apr-2019
Abstract: Education for peace is a guarantor for a society in conflict to face challenges like as the insensitivity that is recreated in a society that has lived in the violence, for more than fifty years, for this reason pedagogical action should be thought from interrelation between the political, the social and the cultural and allow the integration of fields such as comunication/education to consolidate a culture of peace. This is why this investigation asks how to develop processes of awareness in young people facing the construction of peace scenarios in Colombia at socio-affective level and with audiovisual elements? The development of this, is given from the application of a series of teaching units to a group of students of the Konrad Lorenz University Foundation, where they get encouraging reaction to training from emotions, through their through and ending in their citizen action, a process that allows us to assume the commitment of consolidating a culture of peace where the only solution to conflict is to learn from them.
Description: La educación para la paz es un garante para que una sociedad en conflicto enfrente retos como la insensibilidad que se recrea en una sociedad que ha vivido en medio de la violencia por más de medio siglo, es por esto que las acciones pedagógicas deben pensarse desde una interrelación entre lo político, lo social y lo cultural y permitir la integración de campos como el de la comunicación/educación para consolidar una cultura de paz. Es por esto, que esta investigación se pregunta ¿cómo desarrollar procesos de sensibilización en los jóvenes frente a la construcción de escenarios de paz en Colombia a nivel socioafectivo y con elementos audiovisuales? el desarrollo de esta, se da a partir de la aplicación de una serie de unidades didácticas a un grupo de estudiantes de la Fundación Universitaria Konrad Lorenz en donde se obtienen alentadoras reacciones frente a la formación desde las emociones, pasando por sus pensamientos y terminando en su actuar ciudadano, proceso que permite asumir el compromiso de la consolidación de una cultura de paz en donde la única solución a los conflictos es aprender de ellos.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15241
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VeraAriasSandraMilena2019.pdfTesis de maestría3,66 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.