Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/15229
Title: Línea # 193
Author: Cortés Durán, Lorena
Advisor: Bustos Gómez, Marta Lucía
Subjects: Maestría en Estudios Artísticos - Tesis y Disertaciones Académicas
Transporte público - Bogotá (Colombia)
Historias de vida
Creación literaria, artística, etc.
Keywords: Autoconstrucción
Hábitat
Territorio
Arquitectura popular
Date: 29-Apr-2019
Abstract: Having spent about 38% of the active time of my life in an urban bus with thousands of other citizens, I have become a territorial researcher formed from the arts. Therefore, I place this project from that place we formed when we vacated the architecture of the city to squeeze ourselves into an urban vehicle, with our eyes on the windows as the only corporal escape. Between eternal traffic jams and busy avenues, collective paths are undertaken increasingly outrageous on the roads of Bogotá, from them opens this research that addresses the possibility of designing a specific territorial systematization that recognizes models other than those posed by the hegemonic city canons or business harassment of urban mobility, and from the perspective of the arts generate contributions and reflections especially urban managers capable of promoting a more human and sustainable city. Starting from the drawing and the line as the main method of inquiry, this research follows a daily trajectory that becomes a line reteined from the action of a population that from the window's view is available again and again to extensive lessons on territorial development from Bogota. Thus, the bus has become the most accurate museological space of daily life and through its itinerant curatorial line, it has framed one and a thousand opposing types to be made to a territory in Bogotá. Innumerable popular houses of self-construction appear more frequently on the streets and their ingenuity developed from other knowledge and sensibilities, extend to the pair of a city dotted by diversity, armed conflict and its intention to be the great capital.
Description: Haber pasado cerca del 38% del tiempo activo de mi vida dentro de un bus urbano junto a miles de ciudadanos más, me ha convertido en una investigadora territorial formada desde las artes. Por ello, sitúo este proyecto desde ese lugar que formamos cuando desocupamos la arquitectura de la ciudad para apretujarnos dentro de un vehículo urbano, con la mirada puesta en la ventanas como único escape corporal. Entre eternos trancones y afanosas avenidas, se emprenden trazados colectivos cada vez más indignantes sobre las vías de Bogotá, desde ellos se abre esta investigación que aborda la posibilidad de concebir una sistematización territorial específica que reconozca modelos distintos a los que plantean los cánones hegemónicos de ciudad o el acoso empresarial de la movilidad urbana, y que desde la mirada de las artes genere aportes y reflexiones especialmente a los gestores urbanos capaces de promover una ciudad más humana y sostenible. Partiendo del dibujo y de la línea como método principal de indagación, esta investigación sigue un trayecto cotidiano que se hace línea reteñida desde la acción de una población que desde la visual de la ventana se dispone una y otra vez a extensas lecciones sobre el desarrollo territorial de Bogotá. Así, el bus se ha convertido en el espacio museológico más veraz de la cotidianeidad y a través de su línea curatorial itinerante, ha enmarcado uno y mil tipos contestatarios de hacerse a un territorio en Bogotá. Innumerables casas populares de autoconstrucción aparecen con mayor frecuencia sobre las calles y su ingenio desarrollado desde saberes y sensibilidades otras, se extienden a la par de una ciudad salpicada por la diversidad, el conflicto armado y por su intención de ser la gran capital.
URI: http://hdl.handle.net/11349/15229
Appears in Collections:Maestría en estudios artísticos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CortesDuránLorena2019.pdfTesis de maestría6,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.